Rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär och betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka de estetiska ämnenas roll och funktion i
grundskolans undervisning utifrån rektorers och lärares beskrivningar om de
estetiska ämnenas karaktär samt betydelse för elevers lärandeprocess och
kunskapsutveckling. Studiens frågeställningar är dels hur rektorer respektive
lärare beskriver de estetiska ämnenas karaktär samt vilka beskrivningar
rektorer respektive lärare i grundskolans estetiska ämnen har om ämnenas
betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling.
Teori: Teoretiska utgångspunkter för studien är dels läroplansteorier och Lindströms
teori om lärande i de estetiska ämnena. I läroplansteorin används olika
läroplanskoder såsom realistisk läroplanskod, moralisk läroplanskod och
rationell och medborgerlig läroplanskod. I studien används även Lindströms
teori via begreppen Lärande om, med, i och genom.
Metod: Metoden baseras på en intervjubaserad kvalitativ undersökning. Informanterna
består av fem rektorer och fem lärare som undervisar i ämnena bild, slöjd och
musik på grundskolan.
Resultat: Resultatet visar på rektorernas och lärarnas syn på de estetiska ämnenas
karaktär utifrån rubrikerna Kreativitet, Det praktiska, Det tolkningsbara,
Annan typ av kommunikation och Frihet inom ramen. Ämnenas betydelse
presenteras utifrån rubrikerna Estetiska uttryck i andra skolämnen,
Ämnesövergripande arbetssätt med estetiska uttrycksformer som medel,
Fördjupning i de estetiska ämnena via olika tekniker, Användbarhet, Tålamod
att lösa problem och Inkludering och Personlig utveckling. Studiens slutsatser
visar på att de estetiska ämnena inte är lika mätbara som andra skolämnen,
vilket kan bädda för kollegialt arbete. En annan slutsats är att studiens resultat
kan underlätta och tydliggöra de estetiska ämnenas karaktär och
förhoppningsvis bli ett material för pedagogers och rektorer som kan vara till
hjälp i ett förändringsarbete.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-01-26Author
Perdawidi, Karzan
Keywords
estetiska ämnen
rektorer
lärare
karaktär
lärande
Language
swe