”FRÅN NOLL TILL HUNDRA” Transformativt lärande i offentlig verksamhet
“Zero to hundred” Transformative learning in public sector
Abstract
Komplexa samhällsutmaningar såsom digitalisering och teknisk utveckling påverkar
behovet av att finna nya snabbare lösningar. Covid-19-pandemin som har framkallat
en hastig omställning från kontors- till distansarbete har förändrat vår roll till
mer flexibla arbetstagare. Landsbygdskommuners svårighet att attrahera och behålla
kompetens är beroende av hur väl vi lyckas att implementera dessa flexibla
arbetssätt. Landskapet är svårnavigerat. Detta ställer krav på ny aktuell kunskap om
lärprocesser så att offentlig sektor framledes lyckas att navigera i dessa mångstridiga
arbetslandskap.
Studien fokuserar på lärande och den process av förändring som uppkommer i en
snabb övergång från kontors- till distansarbete orsakat av en pandemi. Kunskap om
detta är viktig så att offentlig sektor och andra verksamheter kan hantera liknande
situationer och öka sin motståndskraft för framtida kriser. Syftet är att undersöka
och skapa förståelse för hur ledare och strateger inom offentlig verksamhet upplever
det lärande och den förändring som uppkommer i en snabb övergång från kontor-
till distansarbete. Studien tar sin utgångspunkt i kvalitativ forskningsmetod och
genom semistrukturerade intervjuer har mönster av transformativt lärande identifierats
samt utmaningar och möjligheter som uppstår i denna situation.
Det som utskiljer denna studie från tidigare identifierad forskning är att ett transformativt
lärandeperspektiv har applicerats på den lärprocess som uppstår i övergången
från kontors- till distansarbete inom en offentlig verksamhet.
Resultatet bekräftar att det förekommer ett transformativt lärande under en snabb
övergång från kontor till distansarbete. Denna studie bekräftar också att teori om
transformativt lärande kan tillämpas på en situation såsom en snabb övergång till
distansarbete medför och det ger värdefulla insikter i hur framtida kriser kan hanteras
och pareras.
Degree
Student essay
Other description
Complex societal challenges such as digitalization and technological development
affects the need to find new, faster solutions. The Covid-19 pandemic, which has
provoked a rapid shift from office- to telework, has changed our role to more flexible
workers. The difficulty for rural municipalities in attracting and retaining competence,
depends on how well we succeed in implementing these flexible working
methods. The landscape is difficult to navigate in. This demands on new current
knowledge about learning processes so that public sector in the future succeed in
navigating in these diverse work landscapes.
The study focuses on the learning process and the changes that occurs in a transition
from office to telework caused by a pandemic. Knowledge of this is important
so that the public sector can handle similar situations and increase their resilience
to future crises. The purpose is to investigate and create an understanding of how
leaders and strategists in public sector experience the learning process and the
changes that arises in a rapid transition from office- to telework. The study is based
on a qualitative research method and through semi-structured interviews, patterns
of transformative learning have been identified, as well as challenges and opportunities
that appears in this situation.
What distinguishes this study from previously research is that a transformative
learning perspective has been applied to the learning process in the transition from
office to telework in a public sector.
The results confirm that there is a transformative learning during a transition from
office- to telework. This study also confirms that theory of transformative learning
can be applied to a situation such as a rapid transition to telework and it provides
valuable insights into how future crises can be handled and parried.
View/ Open
Date
2023-02-01Author
Leonhardt, Linda
Keywords
Mezirow
distansarbete
hemarbete
arbete hemifrån
digitalisering
offentlig sektor
Series/Report no.
2022:078
Language
swe