Handledning – kan den stärka och utveckla ledarskapet?
Clinical supervision – Might it strengthen and develop the leadership?
Sammanfattning
Handledning och dess effekter har tidigare belysts inom såväl utbildnings- som yrkesprofessionella
sammanhang. Handledning innebär reflektion över personligt upplevda arbetsrelaterade situationer
och tidigare forskning inom området har visat att handledning kan stimulera till professionell och
personlig utveckling. Vid bearbetandet av reflektioner i handledningen kan Orlandos omvårdnadsteori
utgöra en lämplig grund. Teorin är en interaktionsteori, vilket innebär reflektion över vad som händer i
det enskilda mötet mellan sjuksköterska-patient och den grundar sig på frågor som berör upplevelse,
tanke, känsla och handling. Reflektion är ett centralt begrepp även i handledningsprocessen och
likartade frågor bearbetas i mötet mellan handledare-handledda och kan väckas i mötet mellan chefmedarbetare.
Syftet med detta arbete var att belysa huruvida handledning kan utgöra ett redskap som
stärker och utvecklar ledarskapet hos första linjens chefer. Metoden som använts är litteraturstudie och
sju kvalitativa artiklar har utgjort underlaget. Efter granskning och analys av artiklarna synliggjordes i
resultatet fyra gemensamma teman, vilka sorterades under rubrikerna: stöd, professionell utveckling,
personlig utveckling och organisationens betydelse. Det framkom att om chefer genom handledning
får möjlighet att reflektera över sig själva i yrkesrollen, så kan handledning utgöra ett stöd, men också
bidra till upplevelse av professionell och personlig växt. Stöd från överordnade chefer och
organisationens syn på handledning har liksom relationen mellan handledare och handledda stor
betydelse för en gynnsam process. Kombinationen av stöd tillsammans med handledarens förmåga att
stimulera till en utvecklande process är avgörande för resultatet.
Konklusion: Om chefer genom handledning kan tillägna sig ett redskap som gör att de medvetet
reflekterar över dialogen med såväl medarbetare som kollegor och överordnade, kan det bidra till att
stärka och utveckla ledarskapet.
Universitet
Göteborgs universitet. Sahlgrenska akademin
Institution
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Samlingar
Datum
2006-11-20Författare
Nordahl, Iréne
Nyckelord
clinical supervision
first-line managers
reflection
ward managers
Publikationstyp
other
Språk
swe