dc.contributor.author | Granat, Robert | |
dc.date.accessioned | 2005-06-07T14:51:24Z | |
dc.date.available | 2005-06-07T14:51:24Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/74 | |
dc.description.abstract | Syftet är att skapa en bild av hur de ledare/instruktörer som arbetar ideellt för Friskis&Svettis ser på sitt engagemang och vilken eller vilka drivkrafter som finns enligt deras egna utsagor. Studien har fyra frågeställningar: Varför väljer man att utbilda sig till ledare/instruktör och därmed engagera sig i en ideell förening såsom Friskis&Svettis Göteborg? Vad får ledarna/instruktörerna ut av sitt engagemang? Hur ser man som ideellt engagerad ledare/-instruktör på betydelsen av sitt engagemang? Tror man som ledare/instruktör att engagemanget inom föreningen skulle bli annorlunda om de som arbetar ideellt skulle bli avlönade?
Med hjälp av kvalitativa intervjuer med fjorton ledare/instruktörer har jag försökt att få en bild av hur dessa resonerar om och ser på sitt ideella engagemang. I analysen har jag tolkat intervjuerna, bl.a. genom att jag har letat efter likheter och skillnader i intervjuutskrifterna. Vid tolkningen av ledarnas uttalanden framträdde fyra förhållningssätt till det egna ideella engagemanget som har fått bilda rubriker i resultatpresentationen: ”För mig”, ”För andra”, ”För föreningen” och ”För samhället. Diskussionen kring lön/arvode har behandlats i en separat del. De teorier jag har valt att använda mig av vid analysen är Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemmodell, Decis self-determination theory samt Herzbergs tvåfaktorteori.
Förhållningssättet ”För mig” genomsyras av en fokus till den egna personens roll i föreningen. Ledarna säger t.ex. att de har valt att engagera sig då det innebär en egen utmaning och att de själva har bättre kvaliteter än tidigare ledare. Engagemanget ger en möjlighet att utvecklas som personer och är för några en stor del av den egna identiteten. Som betydelser av engagemanget nämns bl.a. att det är möjligt att ”kontrollera” och att det klingar positivt i andras öron. I ”För andra” fokuseras på motionärerna i föreningen. Här berättas bl.a. om att det är mötet och samspelet med motionärerna som är anledningen till engagemanget. Vidare talas om hur de genom engagemanget får en möjlighet att leda andra och de får respons i form av t.ex. glädje från motionärerna. Bland betydelser av engagemanget nämns bl.a. att de får andra till att börja träna. ”För föreningen” genomsyras av koncentration till föreningen och det ideella engagemanget. Dessa ledare säger t.ex. att de sedan tidigare har en bakgrund inom ideella föreningar och att föreningslivet är en naturlig del av deras liv. Engagemanget ger dem en möjlighet till att vara med och påverka. Som betydelse talar de om det sociala utbytet samt hur föreningen välkomnar alla. ”För samhället” genomsyras av svar på samhällsnivå. Dessa ser engagemanget som en motreaktion på andra negativa trender i samhället. Genom engagemanget får de bl.a. ut ett socialt, kollektivt ansvar. Betydelser är t.ex. att Sverige börjar röra på sig samt att det får resultat inom allt från sjukvård till skatter. De som ser en förändring till det bättre med högre lön ser t.ex. att man skulle bli mer inspirerad i rollen som ledare medan de som ser en negativ förändring nämner bl.a. större intern konkurrens samt att man kan få in fel sorts föreningsmänniskor i föreningen. | eng |
dc.format.extent | 720305 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | eng |
dc.title | Varför arbeta gratis? Intervjuer med ledare och instruktörer hos Friskis&Svettis Göteborg om motivation bakom deras ideella engagemang | eng |
dc.type | Student Paper C | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | eng |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor | swe |