• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Empowerment som metod för ökad livskvalitet vid diabetes.

Empowerment as method for a higher quality of life for individuals with diabetes.

Abstract
Inledning: Information och undervisning är en stor del av omvårdnadsarbetet vid vård av patienter med kronisk sjukdom. Diabetes är en sjukdom där det är tydligt att en lyckad information och utbildning till patienten kan vara skillnaden mellan svåra komplikationer och en fungerande vardag. Bakgrund: I bakgrunden har tre huvudbegrepp presenterats. Empowerment är ett begrepp som har växt sig starkt inom omvårdnadsämnet under de senare decennierna och innebär att patienten sätts i fokus. Vid litteraturgenomgång beskrevs begreppet som det ideala sättet att bedriva patientundervisning. Likheter med Orems egenvårds teori har presenterats. Livskvalitet är ytterligare ett begrepp som använts mycket på senare tid. Begreppet har definierats av Haas, uppdelat i fyra dimensioner; en fysisk, social, psykisk och andlig. Syfte: Syftet var att studera empowerment som metod i patient – sjuksköterskerelationen och vidare dess inverkan på livskvaliteten hos patienter med diabetessjukdom. Metod: Arbetet var grundat på en litteraturstudie. Resultatet bygger på elva artiklar framtagna via sökningar i databaserna Pubmed och Cinahl. Sökord som användes var: Diabetes, Nursing, Empowerment, Quality of Life, Education, Patient Experience och Patient Education. Artiklarna analyserades i en deduktiv och en induktiv fas. Resultat: Empowerment visades vara en bra metod för att nå ökad livskvalitet och god sjukdomskontroll hos patienter med diabetes. Införandet av det nya sättet att bedriva patientundervisning måste få ta tid och kräver utbildning och uppföljning av vårdpersonalen. Ett behov av ytterligare forskning för att hitta praktiska riktlinjer att införa empowerment som övergripande förhållningssätt har påvisats.
Degree
C-uppsats
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7503
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
bengtsson_norderfors.pdf (191.9Kb)
Date
2007-11-15
Author
Bengtsson, Viktor
Norderfors, Christian
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV