Now showing items 281-300 of 369

    • Tunna eller tjocka klientapplikationer - en studie i Client/Server-teknik 

      Tykesson, Anna; Ericson, Torbjörn (1999)
      Denna magisteruppsats i informatik behandlar valet av tunna respektive tjocka klienter i client/server-applikationer. Problemområdet behandlas utifrån utvecklarens synvinkel. Syftet med uppsatsen är att ta fram riktlinjer ...
    • Animationsdesign för algoritmvisualisering 

      Wessberg, Håkan; Corsman, Jens (2000)
      Att använda bilder och visualiseringar för att förklara koncept och händelse-förlopp är något som har gjorts länge, även inom algoritmundervisning. Det ställs dock speciella krav på animering av algoritmer då dessa ...
    • Java-tools that suit Ericsson Telecom AB 

      Hermansson, Anette (1998)
      This master thesis concerns with finding a tool, which generates Java-code. While choosing a tool it is important to know who is using it and which requirements there are on a tool. To get to know that I have made a ...
    • En samordnad vägledningsmodell om standardsystemen 

      Petersson, Lena (1998)
      Denna uppsats beskriver, analyserar och argumenterar för behovet av en samordnad tankemodell som belyser standardsystemens organisatoriska och sociala konsekvenser. Modellens teoretiska bidrag sammanfattar min kritik om ...
    • Standardsystem- Management av anskaffning, anpassning och användning 

      Holmgren, Mikael (1999)
      ABSTRACT Titel: Standardsystem ö Management av anskaffning, anpassning och användning. Författare: Mikael Holmgren Handledare: Thanos Magoulas (Institutionen för Informatik, GU) Mikael Rasmusson (Telia ProSoft AB) Institution: ...
    • Återanvändning av kod vid systemutveckling 

      Malmsköld, Mattias; Fredin, Andreas (1999)
      Ämnet för denna magisteruppsats är återanvändning av kod vid systemutveckling i Windows-miljön. Syftet är att belysa i vilka situationer som återanvändning lämpar sig bäst. Vi undersökte också vilka källor det finns för ...
    • Strategisk kundrelationshantering inom IT-konsultbranschen-en fallstudie 

      Wong, Alexander; Söderström, Johan (2000)
      Uppsatsen består av en utredning om hur dagens IT-konsultbolag hanterar sina kundrelationer ur ett strategiskt perspektiv. Genom en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer har en explorativ fallstudie ...
    • Videoöverföring via internet-en fråga om kommunikation 

      Zhu, Caixia; Wigström, Urban (2000)
      Uppsatsen beskriver olika användningsområden där videoöverföring via Internet kan komma till användning, vilka tekniker för videoöverföring som finns på marknaden samt hur kvaliteten av videoöverföringen påverkas av ...
    • Knowledge Management- En Utopi Värd Att Sträva Mot? 

      Granlund, Mark; Dahlberg, Joacim (1999)
      This thesis deals mainly with the management-philosophy âKnowledge Managementâ. The question is if we can speak about knowledge management without make clear what knowledge and management are and how they relate to one ...
    • Framgångsfaktorer vid strategisk IT- och verksamhetsutveckling 

      Wallentin, Carina; Svensson, Maria (2001)
      Företag idag upplever stora svårigheter och problem med att integrera IT i verksamheten samt att samordna affärs- och IT-utvecklingen. Det talas mycket om affärsdriven IT-utveckling och vikten av att utforma en IT-strategi ...
    • Barn, information och interaktiv media - en fråga om användbarhet! 

      Stahl, Anette; Waern, Ilona (1998)
      Rapporten undersöker och diskuterar hur IT kan stödja information till barn. Vi har studerat barn i sjukhusmiljö på avdelningen Barnfysiologen på SU/Östra. Arbetet är en förstudie i projekt Dunder på Barnsjukhuset. Materialet ...
    • Globalisering eller lokalisering av elektroniska-handelsplatser över geografiska områden. 

      Golubovic, Olivera; Jansson, Heidi (2001)
      There are a large amount of business transactions made on the Internet each day. With each passing day the market for e-commerce grows and creates opportunities for e-business companies. Even if the market is expanding is ...
    • Att utveckla beslutstöd ur befintliga system- Kan databaser i daglig-rutiner-system användas för beslutstöd och hur skall det gå till? 

      Landberg, Birgitta (2000)
      Många datoriserade system samlar in och lagrar stora mängder data. I dessa datamängder kan finnas en dold kunskap. Samtidigt finns i en organisation ett behov av beslutstöd, som man ofta försöker tillfredsställa med hjälp ...
    • Arkivering av digital information 

      Larsson, Karin; Claesson, Henrik (2001)
      The problems of recreating digital stored information is something that affects different organisations. The importance of studying how to structure data, when it comes to archiving, is to obtain a standard for further ...
    • Användare och standardsystem- att utveckla ett samförstånd 

      Tengberg, Caroline (2000)
      Många stora, påkostade implementeringsprojekt av standardsystem leder inte till någon märkbar utveckling av organisationen. De positiva effekterna lyser med sin frånvaro medan projektet i sig växer till en dyrbar svulst, ...
    • IT-företagens krav på systemvetare & studenternas förväntningar på marknaden i framtiden 

      T-Hamedani, Afsaneh (1998)
      I undersökningar som utförs om IT-relaterade utbildningar, såsom Systemvetarprogrammet, faller fokus oftast på de krav som arbetsgivare ställer idag. IT-branschen går fram så snabbt att dagens undersökningar kan vara gamla ...
    • Kundrelationer på nätet - tänkvärt inför en satsning på nätkunden 

      Russel, Gunro; Bogert, Björn (1999)
      Idag kan vi se internetbutiker poppa upp som svampar ur den digitala myllan. Den första hysterin har lagt sig och de mer seriösa aktörerna börjar etablera sig. Därmed blir det också aktuellt för den allt större skaran ...
    • Användarna- Nyckeln till ökad användbarhet 

      Östman, Annika; Palm, Johanna (2001)
      Målet med den här uppsatsen är att visa hur viktigt det är att ta med användarna i systemutvecklingen för att få ett datorsystem med hög användbarhet. Vi beskriver i uppsatsen hur vi har gått tillväga för att förbättra ...
    • Helpdesk ur ett kunskapsperspektiv 

      Magnusson, Sandra; Hellborg, Emelie (2001)
      Denna magisteruppsats belyser ett antal organisatoriska faktorer som påverkar kunskap, lärande och Knowledge Management i en helpdeskmiljö. Den tar också upp teorier kring lärande organisationer och kunskapsföretag. Syftet ...
    • Postorderföretagets medier Internet och katalog - med fokus på kundrelationer 

      Springer, Fredrik; Fredriksson, Robert (2001)
      Genom Internet och e-handel har nya möjligheter för postorderföretag att nå ut till marknaden uppkommit. Postorderföretag måste numera kunna hantera ytterligare ett medium parallellt med sin traditionella katalog. Det ...