Antologier

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/82351

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Synligt och osynligt: om det unika i Göteborgs universitetsbibliotek
    (Acta Universitatis Gothoburgensis, 2025-02-03) Andréasson, Birgitta; Benjaminsson, Stefan; Börjesson, Linda; Carozzi Bjurström, Andrea; Hellgren Landbris, Sanna; Henning, Karin; Hurtig, Jacob; Lilljegren, Joakim; Pettersson, Karin; Pettersson, Karl; Pierce, Rachel; Andréasson, Birgitta; Henning, Karin
    Texterna i den här antologin belyser hur bibliotek tillför samlingar ett värde genom att beskriva och ordna dem, men också att bibliotekarier och arkivarier är med och påverkar bibliotekets samlingar. Elva skribenter rör sig i biblioteket och arkiven, fördjupar sig i personligt utvalda material och skildrar deras historia. Det blir till berättelser om det som inte passar in, det olämpliga, det som gömts undan. Berättelser som handlar om tomrum, tystnader, minnen, vänskap och identiteter — synligt och osynligt.
  • Item
    Relationellt biblioteksarbete med forskare, lärare och studenter: En ansats för verksamhetsutveckling vid Göteborgs universitet
    (Acta Universitatis Gothoburgensis, 2024-12) Bech-Hanssen, Linn; Boström, Erik; Jadefrid, Mauritza
    I den här boken försöker vi genom undersökningar av forskare, lärare och studenters vardagliga arbete beskriva vad som sker i gränssnitten mellan universitet och bibliotek: Hur söker, väljer och organiserar studenter sin läsning av vetenskapliga texter över ett program? Hur arbetar forskare med sina olika material för forskningsprojekt och undervisning? Vad händer när bibliotekarier deltar i institutionsarbete eller forskningsprojekt? Syftet är att ta fram en ansats för verksamhetsutveckling, grundad i empiriska beskrivningar av faktiska användarbehov i praktiken, som vi kallar relationellt biblioteksarbete.
  • Item
    Stöd för forskning och utbildning: lärosätesbiblioteken i Sverige
    (Acta Universitatis Gothoburgensis, 2024-08) Gilbert, Jonas; Michnik, Katarina
    Biblioteken vid de svenska universiteten och högskolorna representerar ett lika mångskiftande och brett spektrum som lärosätena själva. Ett bibliotek vid ett traditionsrikt bredduniversitet skiljer sig på många sätt från biblioteket vid en specialiserad högskola. Men dessa skillnader till trots är det samma behov av stöd i kärnverksamheterna som biblioteken arbetar med att bemöta. I Stöd för forskning och utbildning: lärosätesbiblioteken i Sverige samlas texter som beskriver både skillnaden mellan olika lärosätesbibliotek och de gemensamma utmaningar som biblioteken möter, inte minst genom de förändringar som digitaliseringen och omställningen till öppen vetenskap medför för forskning och högre utbildning. Även frågor om hur lärosätenas bibliotek ingår i det allmänna biblioteksväsendet tillsammans med folk-, skol- och specialbibliotek tas upp i antologin. Författarna representerar en bred erfarenhet av verksamheten vid lärosätesbibliotek, både i roller som personal och ledning vid biblioteken och som användare i form av forskare.