Show simple item record

dc.contributor.authorBråndal, Jenny
dc.contributor.authorPedersen, Ann-Christin
dc.date.accessioned2007-01-04T16:40:24Z
dc.date.available2007-01-04T16:40:24Z
dc.date.issued2007-01-04T16:40:24Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/867
dc.descriptionSjuksköterskeprogrammeteng
dc.description.abstractEn del patienter upplever att de kommer bort i hanteringen. Att de behandlas som objekt istället för subjekt. Självklara saker som vanlig mänsklighet, medkänsla, omtanke och hänsyn tenderar att komma bort i den allt mer växande vårdapparat som styrs av administrativa rutiner och rationalitet. Hur vi blir bemötta är av stor vikt för oss i livets alla situationer och påverkar vårt beteende på olika sätt. Självbestämmande, integritet, trygghet, inlevelseförmåga, förtroende och glädjen att finnas med är alla viktiga komponenter vid ett möte. Orlandos omvårdnadsteori behandlar interaktionen i det direkta mötet, det vill säga kommunikationen och samspelet mellan sjuksköterskan och patienten. Teorin understryker vikten av att se hela patienten på ett sådant sätt att patienten upplever sig sedd. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vad patienten ger uttryck för och menar vara ett gott bemötande inför ett kirurgiskt ingrepp. Litteraturstudien baserades på vetenskapliga artiklar. Artiklarna söktes dels via CINAHL och PubMed men även genom sekundära sökningar i artiklar, avhandlingar och annan litteraturs referenslistor. Sökorden var preoperative care, patient-nurse relations och encounter- preoperative. I resultatredovisningen framkom fyra kategorier som bäst beskrev vad patienten såg i ett gott bemötande. Dessa var tid, delaktighet, förtroende och trygghet. Vi ville också ta reda på hur ett gott bemötande kan uppnås och fick svaren på detta i de ”krav” patienternas upplevelser, direkt och/eller indirekt, ställer på sjuksköterskans bemötande. Avgörande för patienterna var känslan av att det fanns tillräckligt med tid att bemöta frågor och funderingar och upplevelsen av att sjuksköterskan ger varje unik patient tillräckligt med tid för just deras samtal inför operationen. Det visade sig också att då man ökar en patients kunskap om vad som skall ske och förklarar varför vissa saker måste ske, så ökar känslan av delaktighet hos patienten vilket minskar dennes oro och ångest. Det framkom att de patienter som gavs möjlighet till ett preoperativt ankomstsamtal med en sjuksköterska, där de fick tillfälle att ge uttryck för sin livssituation, upplevde att det i detta samtal skapades en förtroendefull relation mellan patient och sjuksköterska som fick patienten att känna sig vägledd.eng
dc.format.extent129623 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.titleBemötande inför ett kirurgiskt ingrepp. Ur ett patientperspektiveng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaswe
dc.type.degreeC-uppsatsswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record