dc.description.abstract | En del patienter upplever att de kommer bort i hanteringen. Att de behandlas som
objekt istället för subjekt. Självklara saker som vanlig mänsklighet, medkänsla,
omtanke och hänsyn tenderar att komma bort i den allt mer växande vårdapparat som
styrs av administrativa rutiner och rationalitet. Hur vi blir bemötta är av stor vikt för
oss i livets alla situationer och påverkar vårt beteende på olika sätt.
Självbestämmande, integritet, trygghet, inlevelseförmåga, förtroende och glädjen att
finnas med är alla viktiga komponenter vid ett möte. Orlandos omvårdnadsteori
behandlar interaktionen i det direkta mötet, det vill säga kommunikationen och
samspelet mellan sjuksköterskan och patienten. Teorin understryker vikten av att se
hela patienten på ett sådant sätt att patienten upplever sig sedd. Syftet med
litteraturstudien var att beskriva vad patienten ger uttryck för och menar vara ett gott
bemötande inför ett kirurgiskt ingrepp. Litteraturstudien baserades på vetenskapliga
artiklar. Artiklarna söktes dels via CINAHL och PubMed men även genom
sekundära sökningar i artiklar, avhandlingar och annan litteraturs referenslistor.
Sökorden var preoperative care, patient-nurse relations och encounter- preoperative.
I resultatredovisningen framkom fyra kategorier som bäst beskrev vad patienten såg i
ett gott bemötande. Dessa var tid, delaktighet, förtroende och trygghet. Vi ville också
ta reda på hur ett gott bemötande kan uppnås och fick svaren på detta i de ”krav”
patienternas upplevelser, direkt och/eller indirekt, ställer på sjuksköterskans
bemötande. Avgörande för patienterna var känslan av att det fanns tillräckligt med
tid att bemöta frågor och funderingar och upplevelsen av att sjuksköterskan ger varje
unik patient tillräckligt med tid för just deras samtal inför operationen. Det visade sig
också att då man ökar en patients kunskap om vad som skall ske och förklarar varför
vissa saker måste ske, så ökar känslan av delaktighet hos patienten vilket minskar
dennes oro och ångest. Det framkom att de patienter som gavs möjlighet till ett
preoperativt ankomstsamtal med en sjuksköterska, där de fick tillfälle att ge uttryck
för sin livssituation, upplevde att det i detta samtal skapades en förtroendefull
relation mellan patient och sjuksköterska som fick patienten att känna sig vägledd. | eng |