Att möta närstående till svårt cancersjuka patienter
Sammanfattning
Den vård man ger en patient med en obotlig tumörsjukdom bör vara palliativ, dvs. lindrande. Vi som vårdpersonal kommer att möta patienter och närstående både inom sluten och inom öppen vård som har fått besked om att det inte längre finns någon bot, utan att vården går ut på lindring och att göra den sista tiden så bra som möjligt. En god kontakt och ett gott förhållande mellan vårdpersonal och närstående kan vara avgörande för patientens välbefinnande. De närstående behöver infomation och undervisning för att kunna vara ett stöd för patienten och för att kanna sig delaktiga i vården. Syftet med detta arbete var att belysa hur närstående till svårt cancersjuka patienter upplever bemötandet från vårdpersonal i vårdsituationer. Föreliggande arbete är en litteraturstudie. Resultatet baseras på 16 artiklar. Det är mycket viktigt med infomation och stöd till de närstående. Information måste ges vid upprepade tillfallen, i lagom mängd och vid rätt tidpunkt. Vi måste alltid ha i åtanke att alla individer är olika, vi måste anpassa information, undervisning och stöd därefter. Kunskap om den sjukes tillstånd och prognos gör det lättare för de närstående att hantera den stress de utsätts för. Undervisning i enkelt vårdarbete är också viktig för att de närstående inte skall känna hjälplöshet. Stödet från vårdpersonalen upplevs särskilt viktigt av dem som vårdar i hemmet, känslan av isolering kan bli stor. Att få känna sig behövd som närstående är av största vikt och gör att man kan klara av sin
situation. Det finns behov av att utarbeta effektiva vägar för att erbjuda känslomässigt stöd för närstående, inte bara för att stötta dem i sin vårdarroll utan för att hjälpa dem att behålla sin hälsa.
Examinationsnivå
C-uppsats
Student essay
Övrig beskrivning
Omvårdnad - självständigt arbete.
Samlingar
Datum
2007-01-09Författare
González, Elisabeth
Kokko, Gunilla
Nyckelord
Vårdpersonal
Palliativ vård
Språk
swe