dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att belysa hur de offentligt anställa påverkas av dessa krav genom att undersöka hur anställda från Skattemyndigheten upplever en högskoleutbildning på 40 poäng, som de har genomgått, samt vilka effekter utbildningen har haft på dem. Bakgrunden till uppsatsen är den moderna arbetsmarknaden med ökat krav på individen vad gäller kompetens och förändringsbenägenhet. Frågeställningen omfattar fyra områden: arbetstagarens motiv, arbetsgivarens motiv, upplevelser i samband med utbildningen samt förändringar som utbildningen har lett till. För att kunna besvara frågorna genomfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med nio anställda, som deltog i utbildningen, från Skattemyndigheten i Göteborgsregionen. Intervjuerna analyserades sedan med hjälp av olika teoretiska underlag, vilka behandlar förändringar på den moderna arbetsmarknaden, i den offentliga sektorn och lärandet i arbetet. Det viktigaste resultatet var att det har funnits ett stort behov bland dessa anställda att utveckla sig och att utvecklingsmöjligheterna har varit kopplade till yrkesrollen. Utbildningen har varit en mycket positiv upplevelse för deltagarna där gruppgemenskapen har haft en viktig roll. Utbildningen ledde till ett utvecklande arbete och ett större handlingsutrymme för dessa anställda samt ökad självförtroende och större säkerhet i arbetet och i privatlivet. | eng |