Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Kajsaswe
dc.contributor.authorPettersson, Elisabetswe
dc.date.accessioned2005-08-18swe
dc.date.accessioned2007-01-16T09:34:32Z
dc.date.available2007-01-16T09:34:32Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/924
dc.description.abstractDenna uppsats skrevs i syfte att ta reda på vad lärare i Göteborg anser om satsningen ITiS (Informationsteknologi i Skolan) som pågick i mellan åren -99 till –02. Satsningen syftade till att utveckla lärares kompetens inom datorer och IT som pedagogiskt verktyg. Datorer och IT har blivit en allt större del av vardagen för de flesta människor, både på jobbet och hemma. Därför borde datorer och annan IT finnas som ett självklart verktyg även i skolan. En viktig del som ofta har glömts bort är att lärarna även behöver utbildning inom ämnet. Detta tog ITiS fasta på, då huvudpoängen med denna satsning var att utveckla lärarnas kompetens inom data och IT. En enkätundersökning och en intervju genomfördes bland lärare i grundskolan, årskurs 0-6, för att kunna göra en jämförelse med några av de frågor som fanns med i den nationella utvärderingen av ITiS och lärarnas attityder till datorer och annan IT i undervisningen. Enkäten gavs ut till tre skolor i Göteborgsområdet där 10 exemplar lämnades till varje skola. Enkäterna samlades in och resulterade i diagram som tydligt visar fördelningen av de svar som gavs. Dessa svar låg till grund för en diskussion och analys samt en jämförelse med den nationella utvärderingen. De enkätsvar som kom in var till största delen överrensstämmande med varandra och man kunde se tydliga trender i svaren, vilket var mycket intressant. Detta gjorde att det inte var så svårt att skriva ihop och analysera resultatet. Slutsatsen som kunde dras av svaren var att ITiS-satsningen blev lyckad i den mån att lärare är positiva till att använda IT i undervisningen i högre grad än innan. Den största delen av de svarande lärarna tyckte dock att det behövdes mer resurser i form av datorer och annan utrustning i klassrummen samt utbildning av lärare då tekniken förnyas hela tiden. De som varit med i satsningen ansåg att de fick ut något av och lärde sig av projekten och därför kunde man se satsningen som lyckad. Även det faktum att lärarna, även de som inte var med i ITiS, välkomnade tekniken och ville använda datorer och IT mer i undervisningen kan ses som en framgång.swe
dc.format.extent31 pagesswe
dc.format.extent1001726 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectITiSswe
dc.subjectpedagogiskt verktygswe
dc.subjectIT i grundskolanswe
dc.subjectkompetensutvecklingswe
dc.titleITiS - en lyckad satsning?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4358swe
dc.subject.svepInformaticsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record