ITiS - en lyckad satsning?
Abstract
Denna uppsats skrevs i syfte att ta reda på vad lärare i Göteborg anser om satsningen ITiS
(Informationsteknologi i Skolan) som pågick i mellan åren -99 till –02. Satsningen syftade till att
utveckla lärares kompetens inom datorer och IT som pedagogiskt verktyg. Datorer och IT har blivit en
allt större del av vardagen för de flesta människor, både på jobbet och hemma. Därför borde datorer
och annan IT finnas som ett självklart verktyg även i skolan. En viktig del som ofta har glömts bort är att lärarna även behöver utbildning inom ämnet. Detta tog ITiS fasta på, då huvudpoängen med denna
satsning var att utveckla lärarnas kompetens inom data och IT. En enkätundersökning och en intervju
genomfördes bland lärare i grundskolan, årskurs 0-6, för att kunna göra en jämförelse med några av de
frågor som fanns med i den nationella utvärderingen av ITiS och lärarnas attityder till datorer och annan IT i undervisningen. Enkäten gavs ut till tre skolor i Göteborgsområdet där 10 exemplar lämnades till varje skola. Enkäterna samlades in och resulterade i diagram som tydligt visar fördelningen av de svar som gavs. Dessa svar låg till grund för en diskussion och analys samt en
jämförelse med den nationella utvärderingen. De enkätsvar som kom in var till största delen
överrensstämmande med varandra och man kunde se tydliga trender i svaren, vilket var mycket
intressant. Detta gjorde att det inte var så svårt att skriva ihop och analysera resultatet. Slutsatsen som
kunde dras av svaren var att ITiS-satsningen blev lyckad i den mån att lärare är positiva till att
använda IT i undervisningen i högre grad än innan. Den största delen av de svarande lärarna tyckte
dock att det behövdes mer resurser i form av datorer och annan utrustning i klassrummen samt
utbildning av lärare då tekniken förnyas hela tiden. De som varit med i satsningen ansåg att de fick ut
något av och lärde sig av projekten och därför kunde man se satsningen som lyckad. Även det faktum att lärarna, även de som inte var med i ITiS, välkomnade tekniken och ville använda datorer och IT mer i undervisningen kan ses som en framgång.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Johansson, Kajsa
Pettersson, Elisabet
Keywords
ITiS
pedagogiskt verktyg
IT i grundskolan
kompetensutveckling
Language
sv