Kunskapsdelning inom öppenvården - hur fungerar det idag och skulle IT-stöd förbättra situationen på Ögonkliniken inom NU-sjukvården?
Abstract
Denna uppsats behandlar kunskapsdelning på Ögonkliniken inom NU-sjukvården. Ögonkliniken
i NU-sjukvården är en av landets största. Varje år strömmar mer än 50000 patienter genom
klinikens olika mottagningar. Syftet med uppsatsen är att kartlägga kunskapsdelningen bland
sjuksköterskor inom öppenvården samt undersöka om denna kan förbättras genom IT-stöd.
Uppsatsen innefattar åtta intervjuer med sjuksköterskor inom ögonkliniken på Uddevalla sjukhus samt Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL). Vi frågade dem bl.a. om deras arbetssituation, hur
kunskapsdelning hanteras idag och hur deras inställning till ett eventuellt IT-stöd är. Vi har använt
oss av teorier som behandlar kunskap, kunskapsdelning, knowledge management, knowledge management system och IT inom vården. När vi analyserade resultatet av intervjuerna kunde vi se att kunskapsdelning idag mest sker muntligt och på begäran. Sjuksköterskorna är positiva till ett användarvänligt IT-stöd för kunskapsdelning. Vår slutsats är de idag har en väl fungerande men relativt ostrukturerad kunskapsdelning som kunde kompletteras med ett IT-stöd.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Tuneberg, Henrik
Nilsson, Robert
Andersson, Lovisa
Keywords
Kunskapsdelning
IT i vården
Knowledge Management
Knowledge Management System
IT-stöd
Language
sv