Vågar du vårda – sjuksköterskan och vården av patienter med hiv/aids
Do you dare to care – nurses and the caring of patients with HIV/AIDS
Sammanfattning
Introduktion: Hiv/aids är ett stort folkhälsoproblem. I hela världen beräknas 39,5 miljoner människor vara smittade. Hiv/aids går inte att bota men det finns bromsmediciner. Sjukdomen smittar genom, sexuellt överförd smitta, blodsmitta och
smitta från mor till barn.
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att identifiera vilka attityder sjuksköterskor har till patienter med hiv/aids, hur sjuksköterskor känslomässigt hanterar vården av hiv/aids patienter och om ökad kunskap om hiv/aids leder till förändringar i tankesättet hos sjuksköterskor.
Metod: Arbetet är en litteraturstudie. Elva artiklar har använts. Artiklarna har sökts i CINAHL, PubMed och PsycInfo, i tidskrifter på Internet som fanns i Universitetsbibliotekets hemsida och genom att granska referenslistor på vetenskapliga artiklar. Artikelgranskningen har gjorts genom att delvis följa Burnards 4 stegs process för kodning av artiklar. Travelbees teori har använts.
Resultat: Sjuksköterskor känner rädsla för att vårda patienter med hiv/aids men de använder sig av sin professionalitet för att inte visa detta och vårdar ändå eftersom det ses som en skyldighet att vårda. Patienternas många gånger annorlunda bakgrund kan också vara svårt att acceptera men dessa svårigheter påverkar inte vården. Sjuksköterskeutbildningen förändrar inte attityderna hos sjuksköterskestudenterna. Det var snarare så att sjuksköterskestudenterna började utbildningen med en annan attityd än andra studenter, man vill hjälpa och ta hand om människor
Diskussion: Utbildning och reflektion angående hiv/aids borde få en större plats i utbildningen och också ute i vården. Detta kan hjälpa oss med våra egna fördomar. Utan att ha bearbetat dessa kan vi inte uppfylla den del av Travelbees teori som handlar om mellanmänskliga relationer och där det centrala är att hjälpa patienten att finna mening och erfarenheter i sjukdom och lidande.
Examinationsnivå
C-uppsats
Student essay