Projekt Språnget– En kvalitativ utvärdering av ett arbetsintegreringsprojekt för lindrigt intellektuellt funktionshindrade
Sammanfattning
Bakgrund Studien är en utvärdering av ett projekt som startades upp i augusti 2006 för att möta de nya krav som ställs, av de intellektuellt
funktionshindrade, på bättre sysselsättning alternativt arbetstillfällen.
Syfte Syftet med studien är att ta reda på hur projekt Språngets mål har uppfyllts. Vi vill ta reda på hur projekt Språngets metoder/arbetssätt sett ut och hur det har upplevts ur coachernas och kontaktpersonernas perspektiv.
Frågeställningar För att svara på syftet har vi använt oss av tre frågeställningar:
• Hur ser arbetssättet ut som används i projektet?
• Hur upplevs projektets arbetssätt ur coachernas och kontaktpersonernas perspektiv?
• Vilka resultat har uppnåtts genom projektet?
Metod Studien har en hermeneutisk ansats och är en kvalitativ utvärdering som har genomförts med hjälp av intervjuer.
Resultat Resultatet visar att projektet i stort uppfyllt sina mål. De har lyckats med att skapa praktikplatser utifrån individens önskemål och de har
fångat upp flera som tidigare inte har deltagit i någon av kommunens
befintliga sysselsättning.
Det som framkom var viss problematik med att kunna lägga tillräcklig tid
på att arbetsträna personerna tillräckligt mycket innan själva praktiken.
Resultatet visar också att målet med att erbjuda praktikplatserna fortbildning inte har fungerat som tänkt. Samtidigt har forskningen visat att detta är viktigt för att arbetsintegreringens syfte skall uppnås.
Examinationsnivå
Student essay
Datum
2008-01-25Författare
Rönning, Veronica
Schmidt, Malin
Nyckelord
Intellektuellt funktionshinder
arbetsintegrering
supported employment
arbetsträning
utvärdering
Språk
swe