Förväntningsgap vid mindre och medelstora företag - Revisorns roll under förändringen
Abstract
Bakgrund och problem: De senaste årens debatter kring revisorer och dess profession har
bidragit till olika utveckling av revisorns roll. Diskussionerna i dagsläget handlar främst om
det ansvar som revisorer förväntas ha ifrån de olika intressenterna. Grunden till dessa
diskussioner och spekulationer kommer främst från de företagsskandaler som inträffat, både
internationellt och nationellt. Revisorns roll har genom dessa skandaler fått många tolkningar
och frågan är vem som bär ansvaret för att en sådan skandal inträffar? Somliga menar på att
revisorn har ansvaret att se till att bolagets finansiella rapportering motsvarar den faktiska
verkligenheten medan revisionsprofessionen ställer sig mot att endast vara en granskare och
se till att företagets finansiella rapportering stämmer enligt gällande regler och normer. I och
med dessa olika åsikter uppstår det här ett gap, förväntningsgapet.
Syfte och avgränsningar: Vår studie bygger vidare på en tidigare studie1 vars syfte var att
studera vad som orsakar förväntningsgapet och om en enhetlig bild av revisorns roll kunde
skapas. Detta gjordes genom att studera revisorer och större företag. Vår undersökning
kommer istället att inriktas på de mindre företagen och samtidigt innefatta ytterligare en
intressent, kreditgivare. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka vad orsaken till
förväntningsgapet är samtidigt som vi avser att undersöka vem eller vilka av de olika parterna
som bidrar till gapet, vart gapet uppstår.
Metod: Undersökningen grundar sig dels på vår referensram, där grundläggande fakta tagits
fram för att kunna besvara våra frågeställningar. Den fakta som framtagits i referensramen har
komplimenterats med ny fakta som framtagits genom vår empiriundersökning. Detta har
gjorts för att får en bredare bild av situationen. Undersökningen består av personliga
intervjuer som gjorts med respondenter från revisionsbyråer, företagsrepresentanter samt
kreditgivare. Vidare har också mailintervjuer utförts.
Resultat och slutsatser: Studien visar att ett större förväntningsgap finns vid de mindre och
medelstora företagen. De olika förväntningarna uppkommer genom bristfällig information
och kommunikation och även genom okunskap från företagens sida. För att kunna minska
förväntningarna krävs tydligare information och kommunikation och bättre insikt i revision
från företagens sida. Byråerna måste även särskilja sina tjänster för att bidra till minskat gap.
Förslag till fortsatt forskning: Undersöka hur revisorns roll förändras i och med
avskaffandet av revisionsplikten och också studera ytterligare en intressent, aktieägarna och
se om resultatet påverkas. Att också studera allmänhetens uppfattningar och förväntningar på
revisorn skulle vara intressant.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-01-28Author
Johansson, Daniel
Kraft, Linda
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-12M
Language
swe