• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningsgap vid mindre och medelstora företag - Revisorns roll under förändringen

Abstract
Bakgrund och problem: De senaste årens debatter kring revisorer och dess profession har bidragit till olika utveckling av revisorns roll. Diskussionerna i dagsläget handlar främst om det ansvar som revisorer förväntas ha ifrån de olika intressenterna. Grunden till dessa diskussioner och spekulationer kommer främst från de företagsskandaler som inträffat, både internationellt och nationellt. Revisorns roll har genom dessa skandaler fått många tolkningar och frågan är vem som bär ansvaret för att en sådan skandal inträffar? Somliga menar på att revisorn har ansvaret att se till att bolagets finansiella rapportering motsvarar den faktiska verkligenheten medan revisionsprofessionen ställer sig mot att endast vara en granskare och se till att företagets finansiella rapportering stämmer enligt gällande regler och normer. I och med dessa olika åsikter uppstår det här ett gap, förväntningsgapet. Syfte och avgränsningar: Vår studie bygger vidare på en tidigare studie1 vars syfte var att studera vad som orsakar förväntningsgapet och om en enhetlig bild av revisorns roll kunde skapas. Detta gjordes genom att studera revisorer och större företag. Vår undersökning kommer istället att inriktas på de mindre företagen och samtidigt innefatta ytterligare en intressent, kreditgivare. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka vad orsaken till förväntningsgapet är samtidigt som vi avser att undersöka vem eller vilka av de olika parterna som bidrar till gapet, vart gapet uppstår. Metod: Undersökningen grundar sig dels på vår referensram, där grundläggande fakta tagits fram för att kunna besvara våra frågeställningar. Den fakta som framtagits i referensramen har komplimenterats med ny fakta som framtagits genom vår empiriundersökning. Detta har gjorts för att får en bredare bild av situationen. Undersökningen består av personliga intervjuer som gjorts med respondenter från revisionsbyråer, företagsrepresentanter samt kreditgivare. Vidare har också mailintervjuer utförts. Resultat och slutsatser: Studien visar att ett större förväntningsgap finns vid de mindre och medelstora företagen. De olika förväntningarna uppkommer genom bristfällig information och kommunikation och även genom okunskap från företagens sida. För att kunna minska förväntningarna krävs tydligare information och kommunikation och bättre insikt i revision från företagens sida. Byråerna måste även särskilja sina tjänster för att bidra till minskat gap. Förslag till fortsatt forskning: Undersöka hur revisorns roll förändras i och med avskaffandet av revisionsplikten och också studera ytterligare en intressent, aktieägarna och se om resultatet påverkas. Att också studera allmänhetens uppfattningar och förväntningar på revisorn skulle vara intressant.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9480
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
07-08-12M.pdf (581.0Kb)
Date
2008-01-28
Author
Johansson, Daniel
Kraft, Linda
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-12M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV