Företagsvärdering - En undersökning om hur företagsvärdering tillämpas i praktiken
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att undersöka och visa hur en företagsvärdering kan genomföras i praktiken. Utifrån syftet har två frågeställningar utvecklats. Den första frågeställningen är av studerande slag och inriktad mot att undersöka hur yrkesverksamma värderare genomför en företagsvärdering, medan den andra frågeställningen är av beskrivande slag och inriktad mot att visa hur en företagsvärdering kan genomföras i praktiken. Undersökningen kan anses vara intressant för någon som avser att göra en värdering av ett företag. Den kan även fungera som en introduktion till ämnet företagsvärdering för någon som vill få insikt kring hur en företagsvärdering kan genomföras i praktiken. Undersökningens problem är att det finns en i många avseenden allmänt vedertagen teoretisk uppfattning inom företagsvärderingsområdet om vad som utgör ett företagsvärde och hur detta skall beräknas. Dock finns det mellan den teoretiska världen och den praktiska världen ingen tydlig överrensstämmelse, då många av de problem som omfattar företagsvärdering i praktiken förenklas i teorin. I undersökningens teoretiska ramverk presenteras teorier som ger stöd för undersökningens problem. Då vissa av teorierna inte ansetts vara av betydelse för att ge svar på undersökningens syfte, används de inte vidare i undersökningens analyser och slutsatser. Teorier som däremot ansetts vara av betydelse för att besvara undersökningens syfte och frågeställningar presenteras i undersökningens syntes. I syfte att ge inriktning för det fortsatta forskningsarbetet har två forskningsområden, benämnda F1 och F2, utarbetats, vilka presenteras i undersökningens undersökningsmodell. Undersökningen bygger på det hermeneutiska forskningsidealet och baseras på en deduktiv forskningsansats. Vidare används en fallstudie som undersökningsmetod för att komma nära de objekt som studeras i anslutning till undersökningens fallföretag. Insamlade data består både av primärdata och av sekundärdata. Primärdata har insamlats i samband med personliga intervjuer av yrkesverksamma värderare samt anställda vid undersökningens fallföretag, medan sekundärdata erhållits från tidningsartiklar och företagsinterna dokument kopplade till fallföretaget, såsom årsredovisningar. Undersökningen analys och slutsats visar att en företagsvärdering i praktiken kan genomföras utifrån en strukturerad process innehållande tre huvudsteg. Processen inleds med en fundamentalanalys där värderaren fördjupar sin kunskap om företaget och dess omgivning. I nästa steg prognostiseras företagets framtida ekonomiska prestation med hjälp av någon form av prognosmodell. I sista steget nuvärdesberäknas de värden, till exempel kassaflöden eller utdelning, som prognostiseringen producerat. Summan av de nuvärdesberäknade värdena utgör värdet på företaget. Förslag ges till att vidare studera processen som yrkesverksamma värderare genomför då de värderar ett företag samt hur en värderingsansats, likt den som används i denna undersökning, kan appliceras på olika typer av företag.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2008-01-29Författare
Gustavsson, Johan
Hedlund, Jonathan
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-13M
Språk
swe