Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Martin
dc.contributor.authorSjögren, Martina
dc.contributor.authorSohrabi, Marjam
dc.date.accessioned2008-02-13T13:55:18Z
dc.date.available2008-02-13T13:55:18Z
dc.date.issued2008-02-13T13:55:18Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9559
dc.description.abstractBakgrund och problem: Dagens redovisning har allt mer utvecklats till ett informationssystem och företagen förväntas att, förutom den lagstadgade informationen, lämna ytterligare och kompletterande frivillig information. Årsredovisningen är det mest heltäckande dokumentet över företags verksamhet som finns tillgängligt för allmänheten och får därför anses som det huvudsakliga upplysningsverktyget. Problemet idag är inte att företag utesluter information av frivillig karaktär utan snarare att den information som lämnas riskerar att bli allt för omfattande och många gånger svårtolkad. Då utvecklingen går mot en alltmer innehållsrik informationsgivning är det av stor vikt att rapporterna är tillförlitliga och relevanta. Syfte: Studien syftar till att visa hur den frivilliga informationen har förändrats i årsredovisningen över tid och att analysera denna förändring med avseende på användbarheten för företagens intressenter. Rapporten syftar vidare till att belysa områden som företaget anser vara så viktiga att de tas upp i årsredovisningen samt att se hur de olika områdena behandlats över tid. Avgränsningar: Frivillig information kan erhållas från en mängd olika källor. Det är dock den frivilliga informationen som presenteras i bolagets viktigaste rapport, årsredovisningen, som granskas i denna studie. Metod: Studien är en dokumentstudie och har genomförts som en kvalitativ textanalys. Det empiriska materialet har samlats in från årsredovisningar och analyserats utifrån befintliga teorier och tidigare forskning på området. Resultat och slutsatser: Kvaliteten på redovisningen för så väl användarvänligheten som för användbarheten har förbättrats över tid. Den frivilliga informationen som företaget lämnar är mer heltäckande och ger fler intressenter möjlighet att använda sig av den. Hög tillväxt, storlek, bransch, internationell verksamhet, liststatus och byte av redovisningssystem är samtliga faktorer som på ett eller annat sätt har påverkat företaget under den för studien aktuella tidsperioden. Dessa faktorer bidrar till en ökad informationslämning. Majoriteten av användarnas informationsbehov är uppfyllt men det finns fortfarande områden att arbeta med. Förslag till fortsatt forskning: Genomföra studien på ett eller flera svenska företag. Även intressant att jämföra den frivilliga informationen från flera företag med samma förutsättningar. Analysera den information som inte kan förklaras med hjälp av teorierna och ta reda på varför den lämnas och för vem den avses.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries07-08-36Men
dc.titleDen frivilliga informationens användbarhet -En studie av utvecklingen i Tescos årsredovisningen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record