• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den frivilliga informationens användbarhet -En studie av utvecklingen i Tescos årsredovisning

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Dagens redovisning har allt mer utvecklats till ett informationssystem och företagen förväntas att, förutom den lagstadgade informationen, lämna ytterligare och kompletterande frivillig information. Årsredovisningen är det mest heltäckande dokumentet över företags verksamhet som finns tillgängligt för allmänheten och får därför anses som det huvudsakliga upplysningsverktyget. Problemet idag är inte att företag utesluter information av frivillig karaktär utan snarare att den information som lämnas riskerar att bli allt för omfattande och många gånger svårtolkad. Då utvecklingen går mot en alltmer innehållsrik informationsgivning är det av stor vikt att rapporterna är tillförlitliga och relevanta. Syfte: Studien syftar till att visa hur den frivilliga informationen har förändrats i årsredovisningen över tid och att analysera denna förändring med avseende på användbarheten för företagens intressenter. Rapporten syftar vidare till att belysa områden som företaget anser vara så viktiga att de tas upp i årsredovisningen samt att se hur de olika områdena behandlats över tid. Avgränsningar: Frivillig information kan erhållas från en mängd olika källor. Det är dock den frivilliga informationen som presenteras i bolagets viktigaste rapport, årsredovisningen, som granskas i denna studie. Metod: Studien är en dokumentstudie och har genomförts som en kvalitativ textanalys. Det empiriska materialet har samlats in från årsredovisningar och analyserats utifrån befintliga teorier och tidigare forskning på området. Resultat och slutsatser: Kvaliteten på redovisningen för så väl användarvänligheten som för användbarheten har förbättrats över tid. Den frivilliga informationen som företaget lämnar är mer heltäckande och ger fler intressenter möjlighet att använda sig av den. Hög tillväxt, storlek, bransch, internationell verksamhet, liststatus och byte av redovisningssystem är samtliga faktorer som på ett eller annat sätt har påverkat företaget under den för studien aktuella tidsperioden. Dessa faktorer bidrar till en ökad informationslämning. Majoriteten av användarnas informationsbehov är uppfyllt men det finns fortfarande områden att arbeta med. Förslag till fortsatt forskning: Genomföra studien på ett eller flera svenska företag. Även intressant att jämföra den frivilliga informationen från flera företag med samma förutsättningar. Analysera den information som inte kan förklaras med hjälp av teorierna och ta reda på varför den lämnas och för vem den avses.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9559
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
07-08-36M.pdf (474.1Kb)
Datum
2008-02-13
Författare
Sandberg, Martin
Sjögren, Martina
Sohrabi, Marjam
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-36M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV