• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogik, Kollaboration och Teknik tre främjande faktorer inom distansutbildning

Sammanfattning
Under senare tid har distansutbildning varit föremål för forskning vid flera utbildningsinstitut. Idén med distansutbildningar är att kunna erbjuda en utbildningsform som är till sin karaktär flexibel i avseende på tid och rum. Denna nya utbildningsform har ofta stött på problem som exempelvis studentavhopp och låg grad av engagemang och prestation bland studenterna. Orsakerna kan grundas i omdefinieringen av de olika medverkande aktörers roller inom distansutbildning. Det överordnade syftet med föreliggande arbete är att kartlägga vilka element som medverkar och vilka faktorer som har störst inverkan på lärandet när utbildningar förläggs på distans. Vår undersökning baseras på intervjuer med studenter, lärare och utbildnings ansvariga och även analys av ett antal olika kurspaket som erbjuds på distans. Resultat av denna undersökning pekar på flera olika faktorer som är avgörande för en framgångsrik distansutbildning. Vidare visar undersökningen hur dessa faktorer bör tas till vara på och appliceras i en utbildningssituation. Undersökningen visar att det är viktigt att ta hänsyn till pedagogiska, kollaborativa och tekniska aspekter inom distansstudier för att lyckas skapa en studiesituation för de studerande som liknas den på Campus.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/959
Samlingar
  • C-uppsatser
Fil(er)
Nr1_KN,AS.pdf (239.1Kb)
Datum
2003
Författare
Sassani, Allen
Nagi, Kashif
Nyckelord
Distansutbildning
e-lärande
nätbaserad lärandemiljö
kollaborativt lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV