Systemdesign i bekant miljö Med hjälp av SSM och Prototyping
Sammanfattning
Detta arbete handlade om hur en prototyp och en kravspecifikation togs fram åt ett företag. Arbetet utfördes för att ta fram ett nytt användargränssnitt, vilket skulle ersätta och förlänga det redan befintligt gränssnittet. Syftet med rapporten var att visa hur det var möjligt att effektivisera en administrativ process genom att automatisera den. Detta skedde med en relationsdatabas i grunden där människans åsikt och systemets användarvänlighet var det viktigaste. Genom intervjuer med involverade nyckelpersoner på DHL kunde en databasprototyp konstrueras vilket i sin tur ledde till att en kravspecifikation kunde utformas. Systemet som var en prototyp skulle tillsammans med kravspecifikationen ligga till grund för fortsatta diskussioner med företagets dataavdelning. Initiala källor var ämnesinriktade böcker och två artiklar. Slutsatsen som drogs var att detta system kunde öka processens trovärdighet samtidigt som arbetsbelastningen skulle minska för användarna. Den akademiska frågan som behandlades under arbetet var: Är det en fördel eller en nackdel för en systemutvecklare om hon är bekant med problemet och systemmiljön innan systemutvecklingsarbetet börjar?
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Andersson, Jonas
Nyckelord
Systemdesign
SSM
prototyp
kravspecifikation.
Språk
sv