Ja det kan ju vara allt från ett ögonkast till ett knytnävsslag
Sammanfattning
Syfte Syftet med detta examensarbete är att studera
pedagogernas förhållningssätt i konflikter. Som
pedagoger kommer vi att stöta på konflikter och vi
behöver då vara medvetna om hur vi skall agera.
Vi har utvidgat arbetet med genusaspekten i studerandet av
detta syfte.
HuvudfrågaHur ser pedagogernas förhållningssätt ut i konflikter?
Metod och materialVi har använt oss av intervjuer och observationer
som vi har utfört på våra VFU platser. Vi har analyserat
intervjuerna och observationerna med hjälp av olika
teoretiska utgångspunkter.
BakgrundUnder vår verksamhetsförlagda utbildning och studier vid universitetet har vi
regelbundet stött på frågor om konflikter. Vi reflekterat över situationer som vi
inte har vetat hur vi ska förhålla oss till, eftersom vi saknar
kunskapen och redskapen som skulle behövas.
Vi valde därför att i vårt examensarbete skriva om
konflikter med en genusaspekt för att själva kunna skaffa
oss mer förståelse inom dessa områden.
ResultatVi har visat på pedagogernas olika förhållningssätt när de hjälper barnen hantera
konflikter. Vår studie indikerar att pedagogerna har olika förhållningssätt i
konflikter mot pojkar jämfört med flickor. Vi har upptäckt hur komplext arbetet
med konflikthantering är och att det krävs mycket arbete för att motverka
framtida mobbning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Alexandra Andersson
Emma Westher
Språk
sv