Show simple item record

dc.contributor.authorBarbro Svenssonswe
dc.contributor.authorOmid Pasbakhshswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:34Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:34Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9697
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka och diskutera lärares bemötanden i främlingsfientliga konfliktsituationer, för att sedan problematisera tendenser i dessa. Följande tre frågor har undersökts i denna avsikt: Hur bemöter lärarna främlingsfientliga åsikter? Vilken syn har lärarna på sin egen kompetens? Hur förhåller sig lärarnas arbets- och förhållningssätt i bemötandet av främlingsfientlighet till forskning och teorier kring konflikthantering? Studien är utförd som en kvalitativ intervjuundersökning, innehållande bland annat sex konkreta situationer, bland tolv gymnasielärare i Göteborgs Stad. Lärarnas svar har analyserats utifrån två olika teorier ­ Marklunds konflikttriangel samt Karlberg och Mrals argumentationsretorik. Undersökningen visar på följande tendenser bland lärarna: Stor vikt vid intellektuellt bemötande, lite vid känslomässigt sådant, att arbete med beteende dominerar i situationer där tydlig kränkning förekommer, att främlingsfientlighet ofta betraktas som en "vanlig" konflikt, att många lärare upplever distinktionen mellan åsiktsfrihet och värdegrundsförmedling som ett dilemma samt att de enbart fokuserar på problematiken då konflikter aktualiseras på skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectArgumentationsanalysswe
dc.subjectbemötandeswe
dc.subjectfrämlingsfientligswe
dc.titleBemötande av främlingsfientlighet ­ en studie av tolv gymnasielärares syn på främlingsfientliga konfliktsituationerswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record