Bemötande av främlingsfientlighet en studie av tolv gymnasielärares syn på främlingsfientliga konfliktsituationer
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera lärares bemötanden i främlingsfientliga
konfliktsituationer, för att sedan problematisera tendenser i dessa. Följande tre frågor har undersökts i denna
avsikt: Hur bemöter lärarna främlingsfientliga åsikter? Vilken syn har lärarna på sin egen kompetens? Hur
förhåller sig lärarnas arbets- och förhållningssätt i bemötandet av främlingsfientlighet till forskning och teorier
kring konflikthantering? Studien är utförd som en kvalitativ intervjuundersökning, innehållande bland annat sex
konkreta situationer, bland tolv gymnasielärare i Göteborgs Stad. Lärarnas svar har analyserats utifrån två olika
teorier Marklunds konflikttriangel samt Karlberg och Mrals argumentationsretorik. Undersökningen visar på
följande tendenser bland lärarna: Stor vikt vid intellektuellt bemötande, lite vid känslomässigt sådant, att arbete
med beteende dominerar i situationer där tydlig kränkning förekommer, att främlingsfientlighet ofta betraktas
som en "vanlig" konflikt, att många lärare upplever distinktionen mellan åsiktsfrihet och värdegrundsförmedling
som ett dilemma samt att de enbart fokuserar på problematiken då konflikter aktualiseras på skolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Barbro Svensson
Omid Pasbakhsh
Nyckelord
Argumentationsanalys
bemötande
främlingsfientlig
Språk
sv