dc.contributor.author | Anna-Sofia Dyberg | swe |
dc.contributor.author | Jonatan Levin | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:39Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:39Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9705 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Det finns en tydlig önskan från regeringen att öka språkutvecklingen ute i landets kommuner.
Bilderboksprojektet är ett lokalt projekt där man med hjälp av bilderböcker arbetar med elevernas språkutveckling. Det
nya momentet i och med projektet på skolan är att bilderboken är utgångspunkten genom hela läs- och
skrivutvecklingen och som final är det tänkt att eleverna producerar en egen bilderbok.
Syfte: Vårt syfte är att kartlägga ett bilderboksprojekt på en skola i Västsverige ur fyra pedagogers perspektiv. Detta för
att få en fördjupad bild av hur man kan arbeta med språkutveckling med hjälp av bilderböcker och estetiska
läroprocesser. Med begreppet kartläggning ämnar vi besvara frågorna: Vad, hur, varför, kopplade till projektet.
Våra frågeställningar är:
Vad går ett bilderboksprojekt ut på?
Hur kan läs- och skrivutveckling genomföras inom ett bilderboksprojekt?
Varför arbetar skolans pedagoger med bilderböcker för att öka språkutvecklingen?
Metod: Vi har utfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer.
Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger anser att bilderboksprojektet har medfört framsteg hos eleverna. Vissa elever
har blivit bättre läsare, andra elever kan berätta en historia på ett mer fylligt vis. Läsintresset har ökat och medfört
förbättring i läsandet och många elever beskrivs som bokslukare. Skriftspråket har förbättrats och eleverna visar större
intresse för bilder och för genren bilderböcker. Ont om tid, litet utrymme för elevstöd ses som nackdelar. Tidsaspekten
har medfört att pedagogerna i vissa perioder känt sig stressande och utmattade. Positivt har varit att hela skolan arbetat
tillsammans. Sammantaget är att våra respondenter är mycket positivt inställda till projektets genomförande och
innehåll.
Betydelse för läraryrket: Vi menar att bilderboksprojektet omfattar ett arbetssätt som utgör ett bra exempel på hur man
som pedagog kan arbeta med språkutveckling på ett kreativt sätt. Vår kartläggning har visat vad projektet går ut på, hur
man kan arbeta med det och varför det är ett bra arbetssätt. Vår förhoppning är att arbetssättet får en spridning till andra
skolor runt om i landet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Bilderböcker | swe |
dc.subject | Bilderboksprojekt | swe |
dc.subject | Vidgat textbegrep | swe |
dc.title | "Det handlar om att marinera ungarna" Fyra pedagogers perspektiv på ett bilderboksprojekt | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |