• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klasslärares syn på arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter

Sammanfattning
Syfte med studien är att undersöka klasslärares syn på arbetet med elever som befinner sig i sociala och emotionella svårigheter. Det är en kvalitativ intervjustudie och fokus ligger på klasslärares tankar kring, bemötande av, samspel med och eventuell resursinsättning för elever som befinner sig i den här typen av svårigheter. Intervjuer med klasslärare som arbetar i år 1-3 besvarar följande frågeställningar: Vad anser klassläraren är viktigt att tänka på i arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter? Vilka svårigheter ser klassläraren i arbetet med eleverna? Vilket arbetssätt anser klassläraren att man bör ha gentemot elever i sociala och emotionella svårigheter? Tidigare forskning kring elever i sociala och emotionella svårigheter belyser olika strategier och förhållningssätt som klassläraren kan ha till eleven i behov av stöd. Utifrån resultatet av undersökningen kunde materialet kategoriseras i tre övergripande perspektiv. De åtgärder som klassläraren vidtar beror på vilket huvudfokus, perspektiv, klassläraren utgår ifrån i sin syn på eleven i svårigheter. Vid ett individperspektiv förläggs fokus på individen och konsekvenserna ses i ljuset av individen. Vid ett relationellt perspektiv förläggs fokus på individen i samverkan med andra människor i den omedelbara omgivningen. Vid ett psykosocialt perspektiv förläggs fokus på individens i samverkan med hela omgivningen, dvs. miljön och det totala sociala nätverket. En viktig slutsats i undersökningen är att oavsett vilket huvudfokus klassläraren har i sitt arbete med elever i dessa svårigheter är det viktigt att vara medveten om konsekvenserna man skapar genom det synsätt man har. En ytterligare slutsats är att det är viktigt att kunna se på situationen ur fler än ett perspektiv. En flexibilitet och en förmåga att betrakta situationen ur fler än en synvinkel är relevant för att fler handlingsmöjligheter ska bli synliga och möjliggöras. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9710
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1190-04.pdf (320.7Kb)
Datum
2008
Författare
Alexandra Friman
Nyckelord
bemötande
förhållningssätt
handlingsstrategier
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV