• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande

Abstract
Syfte och frågeställning Syftet med det här arbetet är att få en bild av hur leken används som ett pedagogiskt verktyg inom förskola, förskoleklass och lågstadiet. Vi ville undersöka hur leken används inom pedagogiken i de olika verksamheterna. Metod Undersökningen genomfördes genom att observera barns lek i förskolan, förskoleklassen och skolan där kritiska händelser dokumenterades med hjälp av observationsscheman. Observationerna tillsammans med djupintervjuer av tre pedagoger som samtliga arbetar med barn i de åldrarna som vi observerade utgör materialet för arbetet. Resultat Leken som pedagogiskt verktyg förekom i väsentligt högre utsträckning i förskolan och förskoleklassen än i skolklassen. Den pedagogiska leken är ständigt närvarande i förskolan. I förskoleklassen är den i huvudsak begränsad till lektionstid medan rasterna är ämnade för fri lek. Den lek vi observerat i skolan bedrevs i huvudsak på rasten och i regel utan ett medvetet riktat lärandesyfte. Samtliga pedagoger ansåg att lärande var möjligt genom leken, dock var de exempel som gavs förknippade med sociala kompetenser och fysisk utveckling snarare än teoretiskt kunskapande. De intervjuade pedagogerna var av den åsikten att förutfattade meningar i hög grad styr hur närvarande leken är i de olika verksamheterna. Den pedagogiska utmaningen är som vi ser det att våga använda leken som ett pedagogiskt verktyg även då det gäller att lära ut traditionella skolämnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9713
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-1190-08.pdf (298.4Kb)
Date
2008
Author
Ludwig Wixtröm
Jonas Wassman
Keywords
Lek
Kunskapande
Förskolan
Förskoleklass
Lågsta
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV