• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande

Sammanfattning
Syfte och frågeställning Syftet med det här arbetet är att få en bild av hur leken används som ett pedagogiskt verktyg inom förskola, förskoleklass och lågstadiet. Vi ville undersöka hur leken används inom pedagogiken i de olika verksamheterna. Metod Undersökningen genomfördes genom att observera barns lek i förskolan, förskoleklassen och skolan där kritiska händelser dokumenterades med hjälp av observationsscheman. Observationerna tillsammans med djupintervjuer av tre pedagoger som samtliga arbetar med barn i de åldrarna som vi observerade utgör materialet för arbetet. Resultat Leken som pedagogiskt verktyg förekom i väsentligt högre utsträckning i förskolan och förskoleklassen än i skolklassen. Den pedagogiska leken är ständigt närvarande i förskolan. I förskoleklassen är den i huvudsak begränsad till lektionstid medan rasterna är ämnade för fri lek. Den lek vi observerat i skolan bedrevs i huvudsak på rasten och i regel utan ett medvetet riktat lärandesyfte. Samtliga pedagoger ansåg att lärande var möjligt genom leken, dock var de exempel som gavs förknippade med sociala kompetenser och fysisk utveckling snarare än teoretiskt kunskapande. De intervjuade pedagogerna var av den åsikten att förutfattade meningar i hög grad styr hur närvarande leken är i de olika verksamheterna. Den pedagogiska utmaningen är som vi ser det att våga använda leken som ett pedagogiskt verktyg även då det gäller att lära ut traditionella skolämnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9713
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1190-08.pdf (298.4Kb)
Datum
2008
Författare
Ludwig Wixtröm
Jonas Wassman
Nyckelord
Lek
Kunskapande
Förskolan
Förskoleklass
Lågsta
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV