Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande
Sammanfattning
Syfte och frågeställning
Syftet med det här arbetet är att få en bild av hur leken används som ett pedagogiskt verktyg inom förskola,
förskoleklass och lågstadiet. Vi ville undersöka hur leken används inom pedagogiken i de olika verksamheterna.
Metod
Undersökningen genomfördes genom att observera barns lek i förskolan, förskoleklassen och skolan där kritiska
händelser dokumenterades med hjälp av observationsscheman. Observationerna tillsammans med djupintervjuer
av tre pedagoger som samtliga arbetar med barn i de åldrarna som vi observerade utgör materialet för arbetet.
Resultat
Leken som pedagogiskt verktyg förekom i väsentligt högre utsträckning i förskolan och förskoleklassen än i
skolklassen. Den pedagogiska leken är ständigt närvarande i förskolan. I förskoleklassen är den i huvudsak
begränsad till lektionstid medan rasterna är ämnade för fri lek. Den lek vi observerat i skolan bedrevs i huvudsak
på rasten och i regel utan ett medvetet riktat lärandesyfte.
Samtliga pedagoger ansåg att lärande var möjligt genom leken, dock var de exempel som gavs förknippade med
sociala kompetenser och fysisk utveckling snarare än teoretiskt kunskapande. De intervjuade pedagogerna var av
den åsikten att förutfattade meningar i hög grad styr hur närvarande leken är i de olika verksamheterna.
Den pedagogiska utmaningen är som vi ser det att våga använda leken som ett pedagogiskt verktyg även då det
gäller att lära ut traditionella skolämnen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Ludwig Wixtröm
Jonas Wassman
Nyckelord
Lek
Kunskapande
Förskolan
Förskoleklass
Lågsta
Språk
sv