Är bildspråket ett språk som vi alla kan förstå? Bildspråklig kompetens i två gymnasieklasser på estetiska programmet
Abstract
Syfte:
Syftet är att undersöka och jämföra elevernas bildspråkliga kompetenser i två gymnasieklasser på estetiska
programmet.
Huvudfråga
Kan eleverna tolka bilder från olika kulturer och olika epoker ?
Metod och material
Frågeundersökning. Undersökningen använder enkät som metod eftersom målet för forskningen kräver kvantitativ
information.
Resultat
Jag har kommit fram till att eleverna kan tolka bilder från olika kulturer och olika epoker. Bildspråket är ett
universalspråk som är också kulturellt påverkat. Bildspråket som dom andra språken utvecklas, förändras och "dörr".
Masskulturen som präglar vår moderna värld skapar sina symboler, koder och traditioner. För ungdomar är lätt att
"läsa" detta språk. Men koder och symboler som är typiska för en viss kultur är svårtolkade för dem. Slutsatsen är att
bildspråket har en stor roll i vårt samhälle och vi måste utveckla elevens förmåga att tolka bilder genom att fördjupa
deras kunskap av olika kultur. Kontentan av slutsatsen blir därför at vi kan använda bildspråket i vår mångkulturella
skola som en grund för kulturell byggnad. Genom att se bildspråkets potential kan skolan på bästa möjliga sätt hjälpa
eleverna att utveckla sin kreativitet och att lära de att använda detta språk i deras skapande arbete.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Yana Westberg
Keywords
Bildspråk
bildspråkkommunikation
bild
kultur
Language
sv