dc.contributor.author | Anne Jokiranta | swe |
dc.contributor.author | Maria Johansson | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:46Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9715 | |
dc.description.abstract | De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och då
framförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan i
arbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete och
samverkan skall ske. Men hur realiseras detta i verksamheterna. Syftet med vårt arbetet var att se hur de
nationella, kommunala och lokala styrdokumentens krav på samarbete och samverkan kommer till uttryck i
verksamheten. För att undersöka detta utgick vi ifrån följande frågeställningar:
· Hur ser verkligheten ut i förhållande till de intentioner som kommer till uttryck i styrdokumenten?
· Vad innebär samverkan praktiskt i verksamheten?
· Vad påverkar förutsättningarna i ett arbetslag?
För att få svar på dessa frågeställningar har vi utfört en kvalitativ fallstudie där delvis strukturerade
intervjuer har utgjort materialet. Rektor för skolan, rektor för förskolan samt en peronal från vardera
avdelning vid den undersökta förskolan har intervjuats. Intervjuerna har sammanställts var för sig för att
sedan analyseras mot litteratur vilket redovisas i förhållande till frågeställningarna. De slutsatser vi drar av
arbetet är att det inte är helt oproblematiskt att samordna samarbete och samverkan. Tradition och kultur
spelar stor roll samt betydelsen av en tydlig, målmedveten och aktiv ledning som organiserar de
förutsättningar som behövs för att en samverkansprocess skall kunna komma till stånd. Följande studie
diskuterar en verklighet som alla som verkar inom läraryrket har att förhålla sig till. Den kommer att påvisa
komplexiteten i organiserandet av utbildningsverksamheten. Med en större förståelse för vilka faktorer det
är som påverkar samarbete och samverkan blir det lättare att få en förståelse för det motstånd till förändring
som finns inom utbildningsverksamheten samt varför en förändring tar så lång tid i anspråk. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Samarbete | swe |
dc.subject | samverkan | swe |
dc.subject | arbetslag | swe |
dc.subject | kultur | swe |
dc.subject | tradition | swe |
dc.title | Samverkan en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |