Show simple item record

dc.contributor.authorAnne Jokirantaswe
dc.contributor.authorMaria Johanssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:46Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:46Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9715
dc.description.abstractDe reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och då framförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan i arbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete och samverkan skall ske. Men hur realiseras detta i verksamheterna. Syftet med vårt arbetet var att se hur de nationella, kommunala och lokala styrdokumentens krav på samarbete och samverkan kommer till uttryck i verksamheten. För att undersöka detta utgick vi ifrån följande frågeställningar: · Hur ser verkligheten ut i förhållande till de intentioner som kommer till uttryck i styrdokumenten? · Vad innebär samverkan praktiskt i verksamheten? · Vad påverkar förutsättningarna i ett arbetslag? För att få svar på dessa frågeställningar har vi utfört en kvalitativ fallstudie där delvis strukturerade intervjuer har utgjort materialet. Rektor för skolan, rektor för förskolan samt en peronal från vardera avdelning vid den undersökta förskolan har intervjuats. Intervjuerna har sammanställts var för sig för att sedan analyseras mot litteratur vilket redovisas i förhållande till frågeställningarna. De slutsatser vi drar av arbetet är att det inte är helt oproblematiskt att samordna samarbete och samverkan. Tradition och kultur spelar stor roll samt betydelsen av en tydlig, målmedveten och aktiv ledning som organiserar de förutsättningar som behövs för att en samverkansprocess skall kunna komma till stånd. Följande studie diskuterar en verklighet som alla som verkar inom läraryrket har att förhålla sig till. Den kommer att påvisa komplexiteten i organiserandet av utbildningsverksamheten. Med en större förståelse för vilka faktorer det är som påverkar samarbete och samverkan blir det lättare att få en förståelse för det motstånd till förändring som finns inom utbildningsverksamheten samt varför en förändring tar så lång tid i anspråk.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSamarbeteswe
dc.subjectsamverkanswe
dc.subjectarbetslagswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjecttraditionswe
dc.titleSamverkan ­ en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record