• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan ­ en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.

Sammanfattning
De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och då framförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan i arbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete och samverkan skall ske. Men hur realiseras detta i verksamheterna. Syftet med vårt arbetet var att se hur de nationella, kommunala och lokala styrdokumentens krav på samarbete och samverkan kommer till uttryck i verksamheten. För att undersöka detta utgick vi ifrån följande frågeställningar: · Hur ser verkligheten ut i förhållande till de intentioner som kommer till uttryck i styrdokumenten? · Vad innebär samverkan praktiskt i verksamheten? · Vad påverkar förutsättningarna i ett arbetslag? För att få svar på dessa frågeställningar har vi utfört en kvalitativ fallstudie där delvis strukturerade intervjuer har utgjort materialet. Rektor för skolan, rektor för förskolan samt en peronal från vardera avdelning vid den undersökta förskolan har intervjuats. Intervjuerna har sammanställts var för sig för att sedan analyseras mot litteratur vilket redovisas i förhållande till frågeställningarna. De slutsatser vi drar av arbetet är att det inte är helt oproblematiskt att samordna samarbete och samverkan. Tradition och kultur spelar stor roll samt betydelsen av en tydlig, målmedveten och aktiv ledning som organiserar de förutsättningar som behövs för att en samverkansprocess skall kunna komma till stånd. Följande studie diskuterar en verklighet som alla som verkar inom läraryrket har att förhålla sig till. Den kommer att påvisa komplexiteten i organiserandet av utbildningsverksamheten. Med en större förståelse för vilka faktorer det är som påverkar samarbete och samverkan blir det lättare att få en förståelse för det motstånd till förändring som finns inom utbildningsverksamheten samt varför en förändring tar så lång tid i anspråk.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9715
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1190-10.pdf (266.3Kb)
Datum
2008
Författare
Anne Jokiranta
Maria Johansson
Nyckelord
Samarbete
samverkan
arbetslag
kultur
tradition
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV