• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?

Abstract
Bakgrund Det började med ett intresse för pedagogisk dokumentation och vilken funktion den kunde ha för verksamheten i förskolan. Utgångspunkten togs i utvecklingspedagogiken men fokus kom att ligga på Reggio Emiliafilosofin. Syfte, frågeställningar och metod Syftet med studien var att undersöka vad som kan vara utmärkande för Reggio Emiliafilosofin och en Reggio Emiliainspirerad pedagog. Vidare fanns en eftersträvan att utifrån de i läroplanen för förskolan uttryckta strävandemålen, att verksamheten ska ta sin utgångspunkt i barnens intressen och erfarenheter, undersöka hur detta kunde ske i en av Reggio Emiliafilosofin inspirerad regi. Syftet avsågs att besvaras genom tre delar bestående av litteraturstudier, intervjuer och deltagande observationer och tre frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns mellan de båda pedagogiska riktningarna Utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofins syn på pedagogisk dokumentation? Vad utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation i jämförelse med en pedagog utan en uttalad pedagogisk profil? Kan barns digitala bilder ge pedagogen svar på hur man som pedagog kan ta sin utgångspunkt i deras tankar, intressen och frågor vid uppstarten av ett tema/projekt? Resultat och didaktiska konsekvenser Resultatet visade på att det finns både väsentliga likheter och skillnader mellan utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofin. Det som utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation är medvetenheten de får genom reflektion. Om man gav barnen ramar inom temat/projektet och en uppgift som var kopplad till det kunde man använda sig av barnens bilder och deras tankar för att utifrån reflektionen kring dessa veta hur man skulle gå vidare i temat/projektet. Dock upptäcktes stora svårigheter med att låta bilderna utgöra själva utgångspunkten vid uppstarten av ett tema/projekt. Att använda dokumentationen för reflektion är själva definitionen för pedagogisk dokumentation och det som skiljer pedagogisk dokumentation från dokumentation av den pedagogiska verksamheten. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9718
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-1190-15.pdf (292.7Kb)
Date
2008
Author
Kajsa Ljungqvist
Frida Fälthammar
Keywords
Pedagogisk dokumentation
Reggio Emiliafilosofin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV