• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?

Sammanfattning
Bakgrund Det började med ett intresse för pedagogisk dokumentation och vilken funktion den kunde ha för verksamheten i förskolan. Utgångspunkten togs i utvecklingspedagogiken men fokus kom att ligga på Reggio Emiliafilosofin. Syfte, frågeställningar och metod Syftet med studien var att undersöka vad som kan vara utmärkande för Reggio Emiliafilosofin och en Reggio Emiliainspirerad pedagog. Vidare fanns en eftersträvan att utifrån de i läroplanen för förskolan uttryckta strävandemålen, att verksamheten ska ta sin utgångspunkt i barnens intressen och erfarenheter, undersöka hur detta kunde ske i en av Reggio Emiliafilosofin inspirerad regi. Syftet avsågs att besvaras genom tre delar bestående av litteraturstudier, intervjuer och deltagande observationer och tre frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns mellan de båda pedagogiska riktningarna Utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofins syn på pedagogisk dokumentation? Vad utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation i jämförelse med en pedagog utan en uttalad pedagogisk profil? Kan barns digitala bilder ge pedagogen svar på hur man som pedagog kan ta sin utgångspunkt i deras tankar, intressen och frågor vid uppstarten av ett tema/projekt? Resultat och didaktiska konsekvenser Resultatet visade på att det finns både väsentliga likheter och skillnader mellan utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofin. Det som utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation är medvetenheten de får genom reflektion. Om man gav barnen ramar inom temat/projektet och en uppgift som var kopplad till det kunde man använda sig av barnens bilder och deras tankar för att utifrån reflektionen kring dessa veta hur man skulle gå vidare i temat/projektet. Dock upptäcktes stora svårigheter med att låta bilderna utgöra själva utgångspunkten vid uppstarten av ett tema/projekt. Att använda dokumentationen för reflektion är själva definitionen för pedagogisk dokumentation och det som skiljer pedagogisk dokumentation från dokumentation av den pedagogiska verksamheten. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9718
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1190-15.pdf (292.7Kb)
Datum
2008
Författare
Kajsa Ljungqvist
Frida Fälthammar
Nyckelord
Pedagogisk dokumentation
Reggio Emiliafilosofin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV