Visa enkel post

dc.contributor.authorcecilia salasswe
dc.contributor.authormaria naddiswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:49Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:49Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9720
dc.description.abstractSammanfattning Som blivande lärare i spanska har vi intresserat oss för hur man i undervisningen kan få in mer talad spanska och ökad elevaktivitet. Trots att den kommunikativa förmågan betonas i de moderna språkens kursplaner så har vi av egna erfarenheter observerat och häpnats över hur lite spanska det faktiskt talas i de svenska språkklassrummen. I Europarådets programförklaring för främmande språk utgår man ifrån den funktionella kommunikativa språksynen och betonar att språk främst är ett medel för kommunikation och att det är språkets funktioner som står i fokus. Nya krav ställs således på läraren som själv måste undervisa mer på målspråket för att öka elevernas muntliga produktion. Problemet är helt enkelt att den gamla språksynen "sitter kvar i väggarna". Vi trodde att tillgången till det svenska språket var en av de faktorer som bromsar upp användandet av målspråket i undervisningen. Vi ville ur något perspektiv se hur den här problematiken såg ut och vad man kunde göra för att komma åt den. En stor del av att lära sig ett främmande språk består av ordinlärning. I aktuell forskning framgår dock att detta sker bäst när eleverna får sätta orden i en kontext. Traditionellt sett har ordinlärning främst skett genom direkt glosöversättning. I svensk språkundervisning av främmande språk är detta sätt ännu förhärskande. För att se hur undervisningen kan fungera i en miljö där man inte har tillgång till svenskan så valde vi att observera undervisningen på en språkskola i Spanien. I observationerna fokuserade vi på lärarens metoder då den lär ut nya ord med enbart målspråket som medel. Genom deltagande observation och intervjuer med lärare ville vi lyfta fram hur en undervisning på målspråket kan se ut och analysera den i relation till vår problemformulering. Resultat Vår slutsats handlar om att användandet av svenskan i språkklassrummen i mycket högre grad än tidigare måste ifrågasättas och att undervisning på målspråket inte bara fungerar utan dessutom underlättar inlärningen. Att lära ut nya ord i ett för eleven meningsfullt sammanhang där förmågan att använda språket står i fokus anser vi vara en bra metod för att uppnå styrdokumentens mål.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectModerna språkswe
dc.subjectkursplanswe
dc.subjectkommunikativ undervisningswe
dc.titleNy språksyn - Ny undervisning?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post