• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ny språksyn - Ny undervisning?

Sammanfattning
Sammanfattning Som blivande lärare i spanska har vi intresserat oss för hur man i undervisningen kan få in mer talad spanska och ökad elevaktivitet. Trots att den kommunikativa förmågan betonas i de moderna språkens kursplaner så har vi av egna erfarenheter observerat och häpnats över hur lite spanska det faktiskt talas i de svenska språkklassrummen. I Europarådets programförklaring för främmande språk utgår man ifrån den funktionella kommunikativa språksynen och betonar att språk främst är ett medel för kommunikation och att det är språkets funktioner som står i fokus. Nya krav ställs således på läraren som själv måste undervisa mer på målspråket för att öka elevernas muntliga produktion. Problemet är helt enkelt att den gamla språksynen "sitter kvar i väggarna". Vi trodde att tillgången till det svenska språket var en av de faktorer som bromsar upp användandet av målspråket i undervisningen. Vi ville ur något perspektiv se hur den här problematiken såg ut och vad man kunde göra för att komma åt den. En stor del av att lära sig ett främmande språk består av ordinlärning. I aktuell forskning framgår dock att detta sker bäst när eleverna får sätta orden i en kontext. Traditionellt sett har ordinlärning främst skett genom direkt glosöversättning. I svensk språkundervisning av främmande språk är detta sätt ännu förhärskande. För att se hur undervisningen kan fungera i en miljö där man inte har tillgång till svenskan så valde vi att observera undervisningen på en språkskola i Spanien. I observationerna fokuserade vi på lärarens metoder då den lär ut nya ord med enbart målspråket som medel. Genom deltagande observation och intervjuer med lärare ville vi lyfta fram hur en undervisning på målspråket kan se ut och analysera den i relation till vår problemformulering. Resultat Vår slutsats handlar om att användandet av svenskan i språkklassrummen i mycket högre grad än tidigare måste ifrågasättas och att undervisning på målspråket inte bara fungerar utan dessutom underlättar inlärningen. Att lära ut nya ord i ett för eleven meningsfullt sammanhang där förmågan att använda språket står i fokus anser vi vara en bra metod för att uppnå styrdokumentens mål.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9720
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1273-01.pdf (356.3Kb)
Datum
2008
Författare
cecilia salas
maria naddi
Nyckelord
Moderna språk
kursplan
kommunikativ undervisning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV