Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte var att undersöka huruvida det går att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens
formulering av uppnåendemålen i den nationella kursplanen för moderna språk. Vidare ville vi undersöka hur
den av Skolverket förväntade lokala planeringen av den nationella kursplanen ser ut och vilka strategier lärarna
använder sig av för att säkerställa en likvärdig bedömning i ämnet spanska. Dagens formulering av
uppnåendemålen i moderna språk ger ett stort utrymme för tolkning. Tanken är att formuleringarna ska ge
utrymme för att lokalt kunna planera och anpassa undervisningen utifrån de lokala förutsättningarna. Ur ett
likvärdighetsperspektiv uppstår dock problemet, som vi såg det, just vid tolkningen av målen. Vi frågade oss hur
en likvärdig bedömning ska kunna existera med olika tillvägagångssätt och med uppnåendemål som ger
utrymme för subjektiva tolkningar.
Metod
Vi använde oss av två metoder - dokumentanalys och intervjuer. Vår dokumentanalys bestod av elva lokala
planeringar av kursplanen i moderna språk. Vi analyserade var och en av dem för att se huruvida de följer
uppnåendemålen i kursplanen och jämfört planeringarna sinsemellan. Vi valde att utgå från Skolverkets
Allmänna Råd för att se om de lokala planeringarna stämde överens med förväntningarna på hur arbetet på lokal
nivå ska bedrivas. För att förstå hur lärarna resonerade kring ämnet och ta reda på vilka strategier de använde sig
av gjorde vi fyra intervjuer.
Resultat
Vårt resultat visade att så som uppnåendemålen ser ut idag skulle man kunna närma sig en likvärdig bedömning
om det fanns praktiska förutsättningar. Den främsta nyckeln för att nå dit är genom samarbete, vilket brister ute i
verksamheterna. Problemet med formuleringarna är, enligt oss, att en subjektiv tolkning av målen riskerar att bli
dominerande vid bedömningen. Svaret på vårt syfte blev att en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens
formulering av uppnåendemålen kan, som vi ser det bara uppnås genom samarbete.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Frida Albinson
Lena Wahlström Wallin
Nyckelord
Rättvis och likvärdig bedömning
lokala bearbetnin
Språk
sv