• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte var att undersöka huruvida det går att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen i den nationella kursplanen för moderna språk. Vidare ville vi undersöka hur den av Skolverket förväntade lokala planeringen av den nationella kursplanen ser ut och vilka strategier lärarna använder sig av för att säkerställa en likvärdig bedömning i ämnet spanska. Dagens formulering av uppnåendemålen i moderna språk ger ett stort utrymme för tolkning. Tanken är att formuleringarna ska ge utrymme för att lokalt kunna planera och anpassa undervisningen utifrån de lokala förutsättningarna. Ur ett likvärdighetsperspektiv uppstår dock problemet, som vi såg det, just vid tolkningen av målen. Vi frågade oss hur en likvärdig bedömning ska kunna existera med olika tillvägagångssätt och med uppnåendemål som ger utrymme för subjektiva tolkningar. Metod Vi använde oss av två metoder - dokumentanalys och intervjuer. Vår dokumentanalys bestod av elva lokala planeringar av kursplanen i moderna språk. Vi analyserade var och en av dem för att se huruvida de följer uppnåendemålen i kursplanen och jämfört planeringarna sinsemellan. Vi valde att utgå från Skolverkets Allmänna Råd för att se om de lokala planeringarna stämde överens med förväntningarna på hur arbetet på lokal nivå ska bedrivas. För att förstå hur lärarna resonerade kring ämnet och ta reda på vilka strategier de använde sig av gjorde vi fyra intervjuer. Resultat Vårt resultat visade att så som uppnåendemålen ser ut idag skulle man kunna närma sig en likvärdig bedömning om det fanns praktiska förutsättningar. Den främsta nyckeln för att nå dit är genom samarbete, vilket brister ute i verksamheterna. Problemet med formuleringarna är, enligt oss, att en subjektiv tolkning av målen riskerar att bli dominerande vid bedömningen. Svaret på vårt syfte blev att en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen kan, som vi ser det bara uppnås genom samarbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9721
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-1273-02.pdf (141.4Kb)
Datum
2008
Författare
Frida Albinson
Lena Wahlström Wallin
Nyckelord
Rättvis och likvärdig bedömning
lokala bearbetnin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV