Show simple item record

dc.contributor.authorLotta Eliassonswe
dc.contributor.authorMarie Öjesundswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:50Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:50Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9722
dc.description.abstractSammanfattning: Vi funderade över om medielärarnas divergerande yrkesbakgrunder hade något samband med hur de utformade sin undervisning. Hur påverkade i så fall detta den i styrdokumenten starkt förespråkade likvärdigheten? Vårt övergripande syfte med uppsatsen blev att ta reda på om likvärdigheten i undervisningen inom gymnasieskolans praktiska medieämnen påverkas av lärarnas vitt skilda yrkesbakgrunder. Utifrån syftet skapade vi tre frågeställningar: Inverkar medielärarnas yrkesbakgrund på deras undervisning? Verkar de för ämnena relevanta styrdokumenten främjande eller motverkande gällande likvärdigheten i medielärarnas undervisning? Hur påverkar yrkesbakgrund och styrdokument tillsammans likvärdigheten i medieundervisningen? För att få svar på dessa frågor valdes en kombination av kvantitativ och kvalitativ undersökning. Vi gick ut med en enkät till lärare i de praktiska medieämnena över hela Sverige. För att fördjupa våra kunskaper intervjuade vi dessutom två lärare i ämnet Rörlig bild samt en skolledare. Vi genomförde även en textanalys av ämnes- och kursplanerna för Rörlig bild. Resultaten blev både förväntade och förvånande. Vi fick belägg för vår hypotes om att medielärarnas yrkesbakgrunder påverkar utformningen av deras undervisning. Däremot stöder inte resultaten att en olika utformad undervisning skulle vara det avgörande för likvärdigheten. Här verkar kursplanernas innehåll och utformning vara mer avgörande. Särskilt i kombination med andra, för oss oväntade faktorer som lärarnas behörighet, kompetensutveckling samt konkurrens. När dessa får verka tillsammans, tycks de skapa ett klimat som i betydande mening är ofördelaktigt för likvärdigheten inom de praktiska medieämnena. Vår förhoppning är att denna studie har satt ljus på och bringat klarhet i ett område inom gymnasieskolan som hittills varit höljt i kraftigt dunkel. Kanske har vi härmed underlättat för fortsatt forskning kring hur de praktiska medieämnena hanteras i styrdokumenten och därmed på sikt också underlättat för lärarna inom dessa ämnen att utforma sin undervisning på ett för eleverna likvärdigt sätt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectlikvärdighetswe
dc.subjectMedieprogrammetswe
dc.subjectmedielärareswe
dc.subjectyrkesbswe
dc.titleMedieläraren - vem är det (och vad lär hon ut)? En studie kring likvärdighet inom Medieprogrammets karaktärsämnenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record