Medieläraren - vem är det (och vad lär hon ut)? En studie kring likvärdighet inom Medieprogrammets karaktärsämnen
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vi funderade över om medielärarnas divergerande yrkesbakgrunder hade något samband med hur de utformade sin
undervisning. Hur påverkade i så fall detta den i styrdokumenten starkt förespråkade likvärdigheten? Vårt övergripande
syfte med uppsatsen blev att ta reda på om likvärdigheten i undervisningen inom gymnasieskolans praktiska
medieämnen påverkas av lärarnas vitt skilda yrkesbakgrunder. Utifrån syftet skapade vi tre frågeställningar: Inverkar
medielärarnas yrkesbakgrund på deras undervisning? Verkar de för ämnena relevanta styrdokumenten främjande eller
motverkande gällande likvärdigheten i medielärarnas undervisning? Hur påverkar yrkesbakgrund och styrdokument
tillsammans likvärdigheten i medieundervisningen?
För att få svar på dessa frågor valdes en kombination av kvantitativ och kvalitativ undersökning. Vi gick ut med en
enkät till lärare i de praktiska medieämnena över hela Sverige. För att fördjupa våra kunskaper intervjuade vi dessutom
två lärare i ämnet Rörlig bild samt en skolledare. Vi genomförde även en textanalys av ämnes- och kursplanerna för
Rörlig bild.
Resultaten blev både förväntade och förvånande. Vi fick belägg för vår hypotes om att medielärarnas
yrkesbakgrunder påverkar utformningen av deras undervisning. Däremot stöder inte resultaten att en olika utformad
undervisning skulle vara det avgörande för likvärdigheten. Här verkar kursplanernas innehåll och utformning vara mer
avgörande. Särskilt i kombination med andra, för oss oväntade faktorer som lärarnas behörighet, kompetensutveckling
samt konkurrens. När dessa får verka tillsammans, tycks de skapa ett klimat som i betydande mening är ofördelaktigt
för likvärdigheten inom de praktiska medieämnena.
Vår förhoppning är att denna studie har satt ljus på och bringat klarhet i ett område inom gymnasieskolan som
hittills varit höljt i kraftigt dunkel. Kanske har vi härmed underlättat för fortsatt forskning kring hur de praktiska
medieämnena hanteras i styrdokumenten och därmed på sikt också underlättat för lärarna inom dessa ämnen att utforma
sin undervisning på ett för eleverna likvärdigt sätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Lotta Eliasson
Marie Öjesund
Nyckelord
likvärdighet
Medieprogrammet
medielärare
yrkesb
Språk
sv