• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sex i skolan - En textanalys av styrdokuments och läromedels syn på sexualundervisning och sexualitet

Sammanfattning
Sammanfattning: Sexualundervisningen har idag, ht 007, blivit starkt ifrågasatt. RFSU och fackliga representanter ställer sig frågande om lärare är kapabla att undervisa i sex- och samlevnad. Vi ställer oss frågande om styrdokument, i dåtid som nutid, kräver undervisning i sex- och samlevnad och om dessa eventuella krav uppfylls av läromedel i de ämnen som eventuellt berörs av ställda krav. Vår undersökning är en hermeneutisk textanalys av styrdokument och läromedel som på olika sätt behandlar eller ska behandla sex- och samlevnad på högstadiet. Vi har undersökt hur sexualitet förmedlats i läromedel utifrån styrdokument och hur detta förändrats från då grundskolan initierades 196 fram till idag. Vi har i vår undersökning funnit en utveckling i läromedel förenlig med tiden och framförallt den lagstiftning som skett under senare delen av 1900-talet. Vi har även funnit att det är vanligt att läromedel inte samstämmer med styrdokument och de krav som ställs på dem. Det förekommer även att styrdokument inte korrelerar med andra styrdokument. Studien vi genomfört och de resultat vi funnit är av betydelse för läraryrket då vi anser att det finns två sidor av problematiken kretsande kring lärares kompetens. Dels frågan om huruvida lärare besitter kompetensen att undervisa i sex- och samlevnad men även om lärare har tillgång till ett adekvat studiematerial i skolan lämpat för sexualundervisning i skolan. Vår undersökning behandlar den andra delen av denna problematik, det vill säga det studiematerial som främst ska utgöras utav läromedel.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9725
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2450-01.pdf (154.4Kb)
Datum
2008
Författare
Pär Melander
Håkan Glimhage
Nyckelord
Sexualundervisning 1962-2007. Sex- och samlevnad 1
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV