Show simple item record

dc.contributor.authorLina Rosengrenswe
dc.contributor.authorJohanna Mellénswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:52Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:52Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9726
dc.description.abstractSammanfattning Denna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellt homogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald" som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningen riskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. Studien har utförts i en skola med elever och personal som tillhör den svenska majoritetskulturen, då detta perspektiv sällan tas i undersökningar som rör förmedlingen av mångkulturella värden i skolan. Uppsatsen har beaktat tidigare forskning och litteratur i ämnet, samt de passager i Lpo 94 som tar upp kulturarv och mångfaldens värden. Vi har även gjort en fallstudie i ovan nämnda skola, där vi har valt att vid tre tillfällen intervjua tre personer samt att göra klassrumsobservationer. Undersökningen har gjorts i grundskolan. Vårt resultat har visat på ett oreflekterat förhållningssätt till mångkulturbegreppets aspekter och komplexitet. Vi har tagit upp hur detta oreflekterade förhållningssätt kan leda till att samhällets rådande normer och värden reproduceras. Attityden som vi genomgående har mött är att bristen på mångfald utgör ett problem. Våra informanter menar att den kulturella homogeniteten leder till att det blir svårt att ta upp "mångkultur" naturligt i undervisningen. Dock har vi under våra observationer mött ingångar till diskussioner om den kulturella mångfaldens värden, som eleverna själva skapar. Uppsatsens resultat pekar på vikten av att som lärare genomlysa de egna kulturella filtren samt att tillföra eleverna en mångfald av perspektiv på verkligheten.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBegränsad mångfaldswe
dc.subjectkulturell homogenitetswe
dc.subjectsegregaswe
dc.titleBrist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record