• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Livskunskap och värdegrundsarbete i skolan

Abstract
Syfte Varför bör det arbetas med livskunskap i skolan utifrån samhälls ­ skol - grupp och varje individs perspektiv. Vi vill undersöka hur man konkret kan arbeta med livskunskap i skolan. Frågeställning Hur kan man arbeta med livskunskap i skolan? Vilka förmågor övar eleverna i arbetet med livskunskap? Varför bör eleverna arbeta med livskunskap i skolan? Metod Vi har gjort en observation i en klass där de arbetar med livskunskap kontinuerligt. Vi har också intervjuat några av dessa elever och läraren. Detta har vi gjort för att vi ville se hur detta arbete kan gå till och också få veta vad läraren och eleverna tycker om detta arbete. Men störst fokus har vi har valt att lägga på att läsa om den tidigare forskning som finns om att arbeta med social kompetens i skolan. Vi har valt att ta reda på hur man kan arbeta med livskunskap genom lek, samtal och drama. Det synsätt som vi utgår ifrån är det sociokulturella perspektivet. Resultat Utifrån observationen och intervjuerna fick vi en positiv bild av arbete med livskunskap. Både eleverna och läraren verkade nöjda med arbetet och de tycker att det är viktigt. Intervjun med läraren var inspirerande. Läraren var väldigt insatt i ämnet så var även resten av skolan. Livskunskap bör finnas med under hela skoltiden som en röd tråd. Diskussion Dagens samhälle förändras i snabb takt och den sociala och emotionella kompetensen blir allt mer viktig. Vi anser att livskunskap behövs i skolan och att det bästa vore om det sågs som ett ämne då det blir inlagt på elevernas scheman. De kompetenser eleverna får genom att arbeta med livskunskap lönar sig resten av livet. Arbetet med livskunskap gynnar läraren då det blir bättre klassrumsmiljö, då eleverna känner sig tryggare och mer motiverade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9729
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2480-02.pdf (124.5Kb)
Date
2008
Author
Linda Erikson
Maja Olsson
Keywords
Livskunskap
social och emotionell kompetens
värd
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV