dc.contributor.author | Linda Erikson | swe |
dc.contributor.author | Maja Olsson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:54Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:54Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9729 | |
dc.description.abstract | Syfte
Varför bör det arbetas med livskunskap i skolan utifrån samhälls skol - grupp och varje individs perspektiv. Vi
vill undersöka hur man konkret kan arbeta med livskunskap i skolan.
Frågeställning
Hur kan man arbeta med livskunskap i skolan?
Vilka förmågor övar eleverna i arbetet med livskunskap?
Varför bör eleverna arbeta med livskunskap i skolan?
Metod
Vi har gjort en observation i en klass där de arbetar med livskunskap kontinuerligt. Vi har också intervjuat några
av dessa elever och läraren. Detta har vi gjort för att vi ville se hur detta arbete kan gå till och också få veta vad
läraren och eleverna tycker om detta arbete. Men störst fokus har vi har valt att lägga på att läsa om den tidigare
forskning som finns om att arbeta med social kompetens i skolan. Vi har valt att ta reda på hur man kan arbeta
med livskunskap genom lek, samtal och drama. Det synsätt som vi utgår ifrån är det sociokulturella perspektivet.
Resultat
Utifrån observationen och intervjuerna fick vi en positiv bild av arbete med livskunskap. Både eleverna och
läraren verkade nöjda med arbetet och de tycker att det är viktigt. Intervjun med läraren var inspirerande. Läraren
var väldigt insatt i ämnet så var även resten av skolan. Livskunskap bör finnas med under hela skoltiden som en
röd tråd.
Diskussion
Dagens samhälle förändras i snabb takt och den sociala och emotionella kompetensen blir allt mer viktig. Vi
anser att livskunskap behövs i skolan och att det bästa vore om det sågs som ett ämne då det blir inlagt på
elevernas scheman. De kompetenser eleverna får genom att arbeta med livskunskap lönar sig resten av livet.
Arbetet med livskunskap gynnar läraren då det blir bättre klassrumsmiljö, då eleverna känner sig tryggare och
mer motiverade. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Livskunskap | swe |
dc.subject | social och emotionell kompetens | swe |
dc.subject | värd | swe |
dc.title | Livskunskap och värdegrundsarbete i skolan | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |