Utvecklingssamtal Ett bra forum för samverkan mellan föräldrar och lärare?
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Vårt syfte med det här examensarbetet är att ta reda på om lärare anser att utvecklingssamtalet är ett bra forum
för att främja föräldrasamverkan. Vi har även undersökt hur informationen som föräldrarna ger på
utvecklingssamtalet används av läraren i dennes verksamhet.
Metod
Vi har genomfört åtta kvalitativa intervjuer med lärare. Dessa lärare har varit yrkesverksamma olika länge på tre
olika skolor.
Material
Till vår intervjustudie har vi anknutit litteratur där forskning riktar in sig på föräldrasamverkan och
utvecklingssamtal.
Resultat
De flesta lärare som vi har intervjuat anser att utvecklingssamtal är ett bra forum för föräldrasamverkan men å
andra sidan var alla lärarna överens om att utvecklingssamtalet i första hand ska fokusera på elevens
kunskapsmässiga och sociala utveckling. Resultatet visar också att lärarna som varit yrkesverksamma en längre
tid har en mer avspänd inställning till föräldrasamverkan på utvecklingssamtalet än de som inte varit
yrkesverksamma lika länge.
Betydelse för läraryrket
Då varje samtal är unikt kan vi inte göra en generalisering av om ett utvecklingssamtal är ett bra forum för
föräldrasamverkan men utifrån vårt resultat har vi kommit fram till att det inte finns några givna mallar för hur
ett utvecklingssamtal ska gå till. Det är viktigt att anpassa utvecklingssamtalet till situationen. Vårt resultat visar
på olika alternativ som härvid kan vara av intresse för lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Annika Eljert
Ann Svensson
Keywords
Utvecklingssamtal
föräldrasamverkan
samtalsmetod
Language
sv