Show simple item record

dc.contributor.authorJohanna Mobergswe
dc.contributor.authorLinda Svanbergswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:56Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:56Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9732
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Syftet var att undersöka hur lärare i förskolor och i grundskolans tidigare år uppfattade begreppet koncentrationssvårigheter och hur de ansåg att det kan yttra sig. Men också att undersöka vilka resurser lärarna hade tillgång till samt hur dessa lärare arbetade med barn som har koncentrationssvårigheter. Frågeställningar: · Vilka uppfattningar har lärarna om vad koncentrationssvårigheter är? · Hur anser lärarna att koncentrationssvårigheter kan yttra sig? · Hur arbetar lärarna i förskolor och i grundskolans tidiga år med elever som har koncentrationssvårigheter? · Vilka resurser har lärarna tillgång till? Resultat och relevans för läraryrket Koncentrationssvårigheter kunde yttra sig genom att elever hade svårt att sitta stilla samt svårt att koncentrera sig på det skolarbete som gällde. Det kunde även vara att elever inte kunde ta instruktioner eller i allmänhet inte följde med vid genomgångar. Koncentrationssvårigheter kan skiljas åt genom primära och sekundära koncentrationssvårigheter. Lärarna ansåg det viktigt att man arbetar på ett individanpassat sätt. Man ska utgå från varje elevs förutsättning och tillmötesgå eleven utifrån deras villkor. Det viktiga är inte hur en elev lär sig utan att eleven lär sig. De resurser lärarna hade tillgång till var specialpedagoger eller speciallärare, men även andra specialister som fanns att tillgå i stadsdelen. Vi ansåg studien viktig då det idag ställs krav på att lärare ska kunna bemöta alla elevers olikheter. Men även för att lärare bör känna till de olika typer av koncentrationssvårigheter som finns, då deras bemötanden med elever ska ske på olika sätt. Metod och material Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare som alla arbetade med barn i de yngre åldrarna. Intervjuerna var av ostrukturerad karaktär och ordningsföljden på våra frågor var i förväg bestämda. Efter alla intervjuer samlades materialet in och vi sammanställde svaren utifrån vårt syfte och våra frågeställningar.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKoncentrationssvårigheterswe
dc.subject"en skola för alla"swe
dc.subjectspswe
dc.title"Myror i brallan" En studie om lärares arbete med barn med koncentrationssvårigheterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record