"Myror i brallan" En studie om lärares arbete med barn med koncentrationssvårigheter
Abstract
Syfte och frågeställningar
Syftet var att undersöka hur lärare i förskolor och i grundskolans tidigare år uppfattade begreppet
koncentrationssvårigheter och hur de ansåg att det kan yttra sig. Men också att undersöka vilka resurser lärarna hade
tillgång till samt hur dessa lärare arbetade med barn som har koncentrationssvårigheter.
Frågeställningar:
· Vilka uppfattningar har lärarna om vad koncentrationssvårigheter är?
· Hur anser lärarna att koncentrationssvårigheter kan yttra sig?
· Hur arbetar lärarna i förskolor och i grundskolans tidiga år med elever som har koncentrationssvårigheter?
· Vilka resurser har lärarna tillgång till?
Resultat och relevans för läraryrket
Koncentrationssvårigheter kunde yttra sig genom att elever hade svårt att sitta stilla samt svårt att koncentrera sig på
det skolarbete som gällde. Det kunde även vara att elever inte kunde ta instruktioner eller i allmänhet inte följde med
vid genomgångar. Koncentrationssvårigheter kan skiljas åt genom primära och sekundära koncentrationssvårigheter.
Lärarna ansåg det viktigt att man arbetar på ett individanpassat sätt. Man ska utgå från varje elevs förutsättning och
tillmötesgå eleven utifrån deras villkor. Det viktiga är inte hur en elev lär sig utan att eleven lär sig.
De resurser lärarna hade tillgång till var specialpedagoger eller speciallärare, men även andra specialister som fanns
att tillgå i stadsdelen.
Vi ansåg studien viktig då det idag ställs krav på att lärare ska kunna bemöta alla elevers olikheter. Men även för att
lärare bör känna till de olika typer av koncentrationssvårigheter som finns, då deras bemötanden med elever ska ske
på olika sätt.
Metod och material
Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare som alla arbetade med barn i de yngre åldrarna.
Intervjuerna var av ostrukturerad karaktär och ordningsföljden på våra frågor var i förväg bestämda. Efter alla
intervjuer samlades materialet in och vi sammanställde svaren utifrån vårt syfte och våra frågeställningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Johanna Moberg
Linda Svanberg
Keywords
Koncentrationssvårigheter
"en skola för alla"
sp
Language
sv