Show simple item record

dc.contributor.authorRikke Olsenswe
dc.contributor.authorHeléne Johannessonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:57Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:57Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9733
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att undersöka hur förhållandet mellan praktik och läroplan ser ut när det gäller elevernas ansvar och inflytande i skolan. Frågan som ställdes behandlade dels hur läroplanen Lpo 94:s målsättning för elevernas ansvar och inflytande ser ut, dels hur praktiken, alltså pågående verksamhet, hanterar denna målsättning. Metoden som vi använde oss av var dokumentanalys i form av kvalitativ innehållsanalys. Vi läste ett visst antal texter med vår frågeställning och vår teoretiska ram som fokus. Det gav oss den systematik som kvalitativ innehållsanalys fordrar. Orsaken till att vi valde denna metod var, att vi för att kunna jämföra läroplan och praktik på ett överordnat plan såsom vår frågeställning kräver, var i behov av ett generaliserbart material, något som litteraturen på området kunnat förse oss med. Materialet som vi använde oss av var dels läroplaner, dels utredningar och rapporter av beskrivande och faktuell karaktär samt några mer ifrågasättande och problematiserande texter. Resultat Svaret på våran fråga om hur förhållandet mellan skolans praktik och läroplanen ser ut vad gäller elevansvar och inflytande, här förstått som möjlighet för demokratisk påverkan, blev att det finns ett ganska stort motsättnings-förhållande mellan läroplanens intentioner och skolans praktik. Vi fann att det var olika orsaker till detta. Något vi kunde föreslå som en orsak var att läroplan och praktik delvis är präglade av olika syn på demokratibegreppet. Något annat som vi såg som en möjlig orsak till diskrepansen på området var, att läroplanens intentioner om att eleverna ska ha möjlighet för demokratisk påverkan av verksamheten kan upplevas som basis för en målkonflikt när kraven på individen att nå mål och resultat samtidigt i och med Lpo 94 har förstärkts.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleMellan styrdokument och praktik - demokrati i skolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record