• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellan styrdokument och praktik - demokrati i skolan

Abstract
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förhållandet mellan praktik och läroplan ser ut när det gäller elevernas ansvar och inflytande i skolan. Frågan som ställdes behandlade dels hur läroplanen Lpo 94:s målsättning för elevernas ansvar och inflytande ser ut, dels hur praktiken, alltså pågående verksamhet, hanterar denna målsättning. Metoden som vi använde oss av var dokumentanalys i form av kvalitativ innehållsanalys. Vi läste ett visst antal texter med vår frågeställning och vår teoretiska ram som fokus. Det gav oss den systematik som kvalitativ innehållsanalys fordrar. Orsaken till att vi valde denna metod var, att vi för att kunna jämföra läroplan och praktik på ett överordnat plan såsom vår frågeställning kräver, var i behov av ett generaliserbart material, något som litteraturen på området kunnat förse oss med. Materialet som vi använde oss av var dels läroplaner, dels utredningar och rapporter av beskrivande och faktuell karaktär samt några mer ifrågasättande och problematiserande texter. Resultat Svaret på våran fråga om hur förhållandet mellan skolans praktik och läroplanen ser ut vad gäller elevansvar och inflytande, här förstått som möjlighet för demokratisk påverkan, blev att det finns ett ganska stort motsättnings-förhållande mellan läroplanens intentioner och skolans praktik. Vi fann att det var olika orsaker till detta. Något vi kunde föreslå som en orsak var att läroplan och praktik delvis är präglade av olika syn på demokratibegreppet. Något annat som vi såg som en möjlig orsak till diskrepansen på området var, att läroplanens intentioner om att eleverna ska ha möjlighet för demokratisk påverkan av verksamheten kan upplevas som basis för en målkonflikt när kraven på individen att nå mål och resultat samtidigt i och med Lpo 94 har förstärkts.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9733
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2480-08.pdf (92.84Kb)
Date
2008
Author
Rikke Olsen
Heléne Johannesson
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV