Decentraliseringen - En jämförande studie mellan den kommunaliserade skolans lokala kursplaner och läroplanen för grundskolan 1980 (Lgr80)
Sammanfattning
Syfte
Studiens syfte är att undersöka hur kommunaliseringen av skolan har påverkat lärarnas
handlingsutrymme. Vi vill se hur handlingsutrymmet har förändrats i och med att skolor nu
själva skriver lokala kursplaner, vilket lärarna inte gjorde då Läroplanen för grundskolan
1980, Lgr80, gällde.
Metod
Vi har gjort en komparativ kvalitativ textanalys av 15 lokala kursplaner i svenska för år tre (se
bilaga 1). Vi har funnit dessa lokala kursplaner på skolors hemsidor. Vi har delat upp skolorna
i tre idealtyper och sedan jämfört dessa med varandra och även med Lgr80.
Resultat
Vi har i vår undersökning kommit fram till att lärares handlingsutrymme har ökat i och med
den nya kursplanen, Lpo94, som var en följd av kommunaliseringen av skolan. Dagens
nationella kursplaner ger lärare mer handlingsutrymme genom att de lokala kursplanerna ska
utarbetas i skolornas arbetslag. Dessa lokala kursplaner kan därför variera från skola till skola.
De lokala kursplaner vi har studerat liknade Lgr80 på många sätt och vi anser att
kunskapskraven ligger på ungefär samma nivå. Trots detta var de lokala kursplanerna
utformade på väldigt olika sätt.
Sökord
Decentralisering, kommunalisering, lokal kursplan, lärares handlingsutrymme, likvärdig skola
Examinationsnivå
Student essay