• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrasamverkan och föräldrainflytande ­ En enkätundersökning gjord i särskolan och grundskolan

Abstract
___________________________________________________________________ Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur kontakten mellan lärare och föräldrar ser ut i grundskolan och särskolan. Anledningen till att vi intresserade oss för det här ämnet var för att vi har båda gjort VFU i både grund- och särskola. Under våra VFU-perioder i särskolan och grundskolan har vi sett att det är skillnad på hur föräldrakontakten ser ut. Vi har upplevt det som att kontakten med föräldrarna är bättre och sker oftare i särskolan än i grundskolan. Det var den hypotesen som vi utgick ifrån när vi började detta arbetet. Huvudfråga: Utifrån hypotesen utformade vi följande huvudfråga: Hur ser föräldrakontakten ut i särskolan och grundskolan? Metod: För att få svar på huvudfrågan gjorde vi en enkätundersökning. Undersökningen riktade sig mot lärare och föräldrar till elever i särskolan och grundskolan. Anledningen till att vi valde att rikta undersökningen mot både lärare och föräldrar var för att få en så komplett bild som möjligt av samverkan. Resultat: Resultatet av vår undersökning visar att vår hypotes delvis stämmer. Både lärarna och föräldrarna i särskolan var mer positiva till föräldrainflytande än de var i grundskolan. Föräldrarna i särskolan uppger att de träffar sitt barns lärare oftare än vad föräldrarna i grundskolan gör. Majoriteten av alla i undersökningen var nöjda med hur kontakten mellan föräldrar och lärare fungerar. När det gäller vad som tas upp i kontakten mellan lärare och föräldrar såg vi ingen större skillnad mellan särskolan och grundskolan. Betydelsen för läraryrket: Vi ser den här undersökningen som en utvärdering för lärare och föräldrar. Det är viktigt för lärare att veta hur föräldrarna upplever att de får påverka i skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9737
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2490-04.pdf (405.8Kb)
Date
2008
Author
Mikael Lindquist
Daniel Claesson
Keywords
Föräldrar
Föräldrasamverkan
Föräldrakontakt
För
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV