• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrasamverkan och föräldrainflytande ­ En enkätundersökning gjord i särskolan och grundskolan

Sammanfattning
___________________________________________________________________ Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur kontakten mellan lärare och föräldrar ser ut i grundskolan och särskolan. Anledningen till att vi intresserade oss för det här ämnet var för att vi har båda gjort VFU i både grund- och särskola. Under våra VFU-perioder i särskolan och grundskolan har vi sett att det är skillnad på hur föräldrakontakten ser ut. Vi har upplevt det som att kontakten med föräldrarna är bättre och sker oftare i särskolan än i grundskolan. Det var den hypotesen som vi utgick ifrån när vi började detta arbetet. Huvudfråga: Utifrån hypotesen utformade vi följande huvudfråga: Hur ser föräldrakontakten ut i särskolan och grundskolan? Metod: För att få svar på huvudfrågan gjorde vi en enkätundersökning. Undersökningen riktade sig mot lärare och föräldrar till elever i särskolan och grundskolan. Anledningen till att vi valde att rikta undersökningen mot både lärare och föräldrar var för att få en så komplett bild som möjligt av samverkan. Resultat: Resultatet av vår undersökning visar att vår hypotes delvis stämmer. Både lärarna och föräldrarna i särskolan var mer positiva till föräldrainflytande än de var i grundskolan. Föräldrarna i särskolan uppger att de träffar sitt barns lärare oftare än vad föräldrarna i grundskolan gör. Majoriteten av alla i undersökningen var nöjda med hur kontakten mellan föräldrar och lärare fungerar. När det gäller vad som tas upp i kontakten mellan lärare och föräldrar såg vi ingen större skillnad mellan särskolan och grundskolan. Betydelsen för läraryrket: Vi ser den här undersökningen som en utvärdering för lärare och föräldrar. Det är viktigt för lärare att veta hur föräldrarna upplever att de får påverka i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9737
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2490-04.pdf (405.8Kb)
Datum
2008
Författare
Mikael Lindquist
Daniel Claesson
Nyckelord
Föräldrar
Föräldrasamverkan
Föräldrakontakt
För
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV